بهترین غذاهای شمال ایران خونه چی-غذای هرمزگان


گوجه‌ها که له شد، رب گوجه فرنگی را به همراه مقدار بسیار کمی آب در خورشت می‌ریزند و اجازه می‌دهند تا خوب جا بیفتد. در برخی موارد نیز سیب‌زمینی سرخ شده در کنار این خورشت قرار می‌گیرد. خانم‌های شمالی زمانی که وقت زیادی برای تهیه غذا ندارد، خورشت بیج بیج را آماده کرده و به همراه برنج یا نان سرو می‌کنند. اگر دقت کرده باشید اکثر گیلانی‌ها در غذاهای خود از رب انار، سبزی‌های معطر و سیر استفاده می‌کنند. همین مواد باعث می‌شود که در کنار هنری که برای آشپزی به خرج می‌دهند، طعم بی‌نظیر غذاهای گیلکی زیر زبانتان بماند.

  • این غذا در این منطقه به وفور پخته می‌شود و در میان گردشگران نیز بسیار پرطرفدار است.
  • در چه فصلی بهتر است راهی شمال شوید؟ اگر جواب شما تابستان است، پس بهتر است هر چه سریع تر این راهنما را درباره سفر به شمال در زمستان و جذابیت‌هایش در این فصل بخوانید.
  • در ادامه لوبیا چشم بلبلی از قبل خیس شده را در قابلمه بریزید و کمی تفت دهید.

سپس برگ‌های چغندر و ساقه‎های آب‌پز شده را به پیاز و سیر اضافه کنید و خوب تفت دهید تا هیچ آبی در تابه نماند. مواد را در یک گوشه تابه جمع کنید و در گوشه دیگر، تخم‌مرغ‌ها را بشکنید. پس از پخت تخم‌مرغ، آن‌ها را خرد کنید و با بقیه مواد مخلوط کنید. گیجاواش تره، یکی از غذاهای محلی و لذیذ گیلانی است که با سبزی محلی و خودرو درست می‌شود. نام این غذا برگرفته از سبزی گیجاواش است که نوعی سبزی معطر محلی به شمار می‌آید. گیجاواش یا گیجواش، شباهت زیادی به به گیاه رشکک دارد؛ اما نباید این دو را با هم اشتباه گرفت.

باز هم به کوبیدن ادامه می دهیم تا مواد به خورد همدیگر بروند در آخر چند قاشق آب انار هم به غذا اضافه می شود تا رنگ صورتی زیبایی به خود بگیرد. جالبه بدانید که شمالی ها معمولا این غذا را در ظرف های سفالی مخصوصی به اسم گمج درست می کنند که در قدیم کاربرد زیادی داشت. رستوران سنتی کلبه صبا تنکابن از نظر غذایی، رستوران تمام عیار است. اول از همه بگوییم که تمامی غذاهای رستوران از مواد اولیه مرغوب به صورت روزانه تهیه می شوند و سرآشپزان حرفه ای هم غذاهای رستوران را سرو می کنند. پرسنل رستوران آموزش دیده هستند و رستوران سنتی کلبه صبا از خدمات سرویس دهی مطلوبی حتی در روزهای شلوغ سال برخوردار است.

سیر انار

اگر از کباب خسته شدید یا به شمال سفر کردید تا فقط ماهی تازه میل کنید، رستوران زیر آسمان شهر دو مدل ماهی سفید و ماهی قزل آلا هم دارد که تازه هستند و درواقع، صید روز محسوب می شوند. همچنین در کنار تمامی غذا ها، برنج های صدر در صد ایرانی باکیفیت که به صورت کته قالبی زعفرانی هستند قرار داده می شود. بهتر است برای طبخ این غذا، ماهی سفید نر تهیه کنید، زیرا گوشت آن سفت‌تر بوده و طعم لذیذ‌تری دارد. برای تهیه این غذای مازندرانی در ابتدا باید ماهی را پاک کرده و پس از پاره کردن شکم آن، مواد میانی از جمله گردو، رب انار، گلپر، فلفل، نمک و سبزی‌های محلی از جمله چوچاق را به آن اضافه کنید.

تخت سلیمان کجاست؟ راهنمای جامع و کامل سفر + عکس

برای یکدست‌تر شدن ناز خاتون، می‌توان به‌جای ساطوری کردن، از غذاساز استفاده کرد تا مواد کاملا به یک اندازه خرد شوند. شما می‌توانید مقدار سیر را طبق ذائقه خود، کم یا زیاد کنید. برخی افراد، سیب‌زمینی را جداگانه سرخ می‌کنند و در انتها برای سرو روی تاس کباب می‌ریزند. از ابتدا، آب کمی در خورش بریزید و در صورت لزوم آب اضافه کنید تا خورش آبکی نشود. توجه داشته باشید که سبزی قلیه ماهی نباید زیاد سرخ شود؛ زیرا حرارت زیاد باعث تلخ شدن آن می‌شود. تخم‌مرغ‌ها را با همزن برقی برای چند دقیقه هم بزنید تا کوکوی شما پفکی شود.

این کباب باید با باد زدن مداوم پخته شود تا چربی‌های آن زغال را خفه نکند. شاه کوکو یا شاکوکوی ماسالی، یک غذای متفاوت، مجلسی و خوشمزه است که در میان خانوادههای تالشی زبان از محبوبیت بالایی برخوردار است و معمولا برای مجالس رسمی سرو می‌شود. برای تهیه این غذا تخم‌مرغ هم‌زده را در تابه به‌صورت نان سرخ می‌کنند و مایه کوکو را در آن می‌ریزند. به بادمجان‌های حلقه‌ای خرد شده نمک بزنید و آن‌ها را برای ۳۰ دقیقه کنار بگذارید. سپس آن‌ها را با آب بشویید تا سیاهی و تلخی آن‌ها گرفته شود. پس از خشک کردن بادمجان‌ها، آن‌ها را در روغن داغ سرخ کنید تا دو طرف آن‌ها طلایی شود.