بهترین غذاهای شمال ایران بهترین غذای ایرانی استان‌های شمالی کایت-غذای هرمزگان


در ابتدا برگ‌های سبز سیر ریز خرد شده را در کمی روغن در تابه تفت دهید. سپس گیجاواش ساطوری خرد شده را در تابه بریزید و کمی آن‌ها را با هم تفت دهید. تخم‌های اردک را در کنار تابه بشکنید و اجازه دهید تا خودشان را بگیرند.

  • اگر هوس خوردن خورشت مرغ ناردون را کرده‌اید به رستوران بهزاد یک سری بزنید.
  • در ادامه گردوی سابیده شده، رب گوجه‌فرنگی، رب انار، شکر، نمک، فلفل، زردچوبه و دو لیوان آب را در یک قابلمه جداگانه بریزید و روی حرارت ملایم گاز قرار دهید تا مواد برای دو ساعت با هم بجوشند.
  • جایی که تقاطع خیابان های امام خمینی، تختی و طالقانی است و چون نزدیک به رود چشمه کیله قرار دارد از پر رفت و آمد ترین میادین شهر محسوب می شود.
  • پارکینگ اختصاصی نیز در این رستوران واقع شده تا هیچ مشکلی برای پارک اتومبیل‌هایتان نداشته باشید.

مواد اصلی تشکیل دهنده این غذا برنج و کدو به همراه گوشت چرخکرده و کره محلی است. برای طعم دار کردن آن هم معمولاً از پیاز، زیره و زردچوبه استفاده می‌شود. اگر به چالوس سفر کردید حتماً این غذای بی نظیر را در رستوران های چالوس امتحان کنید. شمالی‌ها برای تهیه قلیه‌ماهی از ماهی سفید یا کفال بدون پوست و استخوان استفاده می‌کنند. پیاز، مغز گردوی آسیاب‌شده و سبزی‌هایی مانند چوچاق تازه، گشنیز، شنبلیله و سیر هم در همراهی با رب انار و نارنج به ترکیب اضافه می‌شود.

۱۳- خورش انار بیج یا خورش فسنجان محلی گیلانی

اگر به مازندران یا شمال ایران سفر کردید، حتماً این غذای لذیذ و مقوی را امتحان کنید. همچنین ما پیشنهاد می کنیم اگر چند نفره میخواهید به رستوران مراجعه کنید، دیس مخصوص ماسا را از دست ندهید چون علاوه بر خوشمزه و متنوع بودنش، به صرفه تر هم می باشد. تا اینجا سعی کردیم مواردی که در بخش غذای ایرانی رستوران ماسا را معرفی کنیم.

هتل تاج‌محل که در خیابان شیخ بهایی واقع شده است، یکی از هتل‌های لوکس و مدرن در شهر تهران محسوب می‌شود. رستوران گیلکی ماهی ماهی در کنار یک رستوران هندی، در هتل تاج‌محل قرار گرفته است. اگر شما هم در جستجوی رستوران گیلکی در تهران هستید این مطلب را از دست ندهید. نواحی شمالی ایران به دلیل سرسبزی و طبیعت بی‌نظیری که دارد، مقصد بسیاری از مسافران بوده است. شهرهای شمالی علاوه بر طبیعت، غذاهای خوشمزه و خاصی دارند که توجه مسافران را جلب می‎‌کند و هرکسی حتی اگر یکبار هم به این شهرها مسافرت کرده باشد، لذت خوردن غذاهای این منطقه را از یاد نخواهد برد.

۶. زیتون پرورده و طرز تهیه آن

ابتدا مغز گردوها را تفت دهید، سپس پیاز سرخ شده و زرد چوبه را به گردو اضافه کنید. کافه دا با اختلاف متنوع ترین و بهترین صبحانه ها را در شهر تنکابن دارد. لازم به ذکر است در مقابل رستوران یک فضای خاکی نسبتاً بزرگ برای جای پارک خودروی مشتریان در نظر گرفته شده تا مشتریان بتوانند در مقابل رستوران خودروی خود را پارک کنند اما یک موضوعی را باید در نظر بگیرید.

«سیر قلیه» یا سیر چغرتمه یک خورش خوشمزه گیلکی است که با برگ سیر تازه، تخم‌مرغ، لپه، گوشت مرغ یا اردک و کمی آبغوره درست می‌شود. این خورش خوشمزه در فصل پاییز و زمستان که فصل سیر تازه است، یکی از پایه‌های ثابت سفره گیلانی‌ها است. خورش سیر قلیه گیلکی، یک خورش کم آب است که با برنج سرو می‌شود. در یک تابه نچسب دو تا سه قاشق غذاخوری روغن بریزید و بگذارید روی حرارت متوسط گاز داغ شود. گوجه‌فرنگی‌های از وسط نصف شده را نیز در کنار مرغ‌ها بچینید. کمی هم زعفران دم‌کرده روی مرغ‌ها بریزید تا غذای شما خوش‌عطرتر شود.

نام روسی واویشکا پس از حمله روس‌ها به شمال ایران بر روی این غذا قرار گرفت. در طبخ خوراک واویشکا، جگر و دل گوسفند، دانه‌های انار، گوجه فرنگی، پیاز، رب گوجه فرنگی، گلپر، زعفران و ادویه جات شامل نمک و زردچوبه به کار گرفته می‌شود. ضمن اینکه می‌توان این خوراک را با استفاده از گوشت چرخ کرده و گرد غوره بجای جگر و دل گوسفند، طبخ کرد. سیر تفت داده شده را به مواد اخل قابلمه اضافه کنید و پس از تفت خوردن مواد برای چند دقیقه، سبزی‌ها را به‌همراه آب جوش به این مخلوط اضافه کنید. سپس شعله گاز را کم کنید، درب قابلمه را ببندید و اجازه دهید تا خورش روی شعله ملایم گاز بپزد و به روغن بیفتد.