بهترین غذاهای شمال ایران بهترین غذای ایرانی استان‌های شمالی کایت


خورش سیر قلیه گیلکی، یک خورش کم آب است که با برنج سرو می‌شود. طرز تهیه خورش مرغ ترش مازندرانی و بابلی، درست شبیه به خورش مرغ ترش گیلانی است. پس از پخت گوجه‌ها و برشته شدن مرغ‌ها، آن‌ها را از تابه دربیاورید. سپس یک عدد پیاز خلالی خرد شده و یک عدد فلفل دلمه‌ای خرد شده را در همان تابه با کمی زردچوبه تفت دهید تا نرم و سبک شوند. پس از طلایی شدن پیازها، غوره تازه یا یخ‌زده را اضافه کنید و کمی تفت بدهید. به بادمجان‌های نگینی خرد شده نمک بزنید و آن‌ها را نیم ساعت رها کنید تا تلخی آن‌ها گرفته شود.

  • بعد از اینکه مواد پخته شدند و آب انها بخار شد، آنها را با گوشت کوب له کنید.
  • مرغ ترش، اناربیج، باقلاقاتوق، میرزاقاسمی و زیتون پرورده، پنج غذای محلی استان گیلان هستند که نحوه طبخ سنتی آن‌ها به ثبت ملی رسیده است.
  • در برخی از مناطق شمالی کشور به خورش شیرین تره، اسفناج یا برگ چغندر نیز اضافه می‌کنند که هم طعم غذا را لذیذتر می‌کند و هم خورش را تبدیل به غذایی مقوی و مفید می‌کند.
  • شوید خرد شده، باقلای پوست گرفته و سیر له شده را با هم در یک تابه تفت دهید و سپس آن‌ها را به قابلمه خورش بیفزایید.
  • یا از راه خرید اینترنتی غذا از رستوران‌ها یا با مراجعه حضوری، غورابیج را امتحان کنید.
  • این غذا در این منطقه به وفور پخته می‌شود و در میان گردشگران نیز بسیار پرطرفدار است.

سینه مرغ را با مقداری زردچوبه، یک عدد پیاز و یک حبه سیر بپزید. سپس یک عدد پیاز رنده شده و دو حبه سیر رنده شده را به مرغ ریش ریش در یک کاسه بیفزایید و خوب با هم مخلوط کنید و ورز دهید. هویج و سیب‌زمینی پخته و درشت رنده شده را به‌همراه نخودفرنگی پخته و قارچ تفت داده شده در کره به مایه کوکو اضافه کنید و خوب هم بزنید. در تهیه این خورش به‌جای رب گوجه فرنگی از گوجه فرنگی استفاده می‌شود و برای ترش کردن آن، به‌جای لیمو عمانی در خورش، آب انار، رب انار ترش یا آبغوره می‌ریزند. لپه‌ها را از شب قبل خیس کنید و آن‌ها را به‌صورت جداگانه بپزید؛ البته تا حدی که له نشوند.

– کال کباب گیلانی

با مجله کوروش همراه باشید تا یک لیست منوی غذای گیلانی را به شما معرفی کنیم. ماهی شکم پر شمالی را می توانید در فر و ماهیتابه آماده کنید. در این غذا از ماهی سفید، گردو، رب انار، سبزیجات معطر و گلپر استفاده می شود. جهت تهیه ماهی شکم پر شمالی باید ابتدا ماهی را بخوبی بشویید و سپس در آب لیمو ترش و نمک و فلفل آن را مزه دار کنید. سبزیجات و پیاز را باید به خوبی تفت دهید و به آن سیر رنده شده را اضافه کنید. شمالی‌ها به‌ویژه در استان مازندران، ماهی‌های شکم‌پر خود را از نوع قزل‌آلا انتخاب می‌کنند.

طرز تهیه خورش طلا کوله خوشمزه و مجلسی به روش اصیل گیلانی

اگر شما به رشت سفر کنید می‌توانید این غذای لذیذ را در رستوران‌های رشت پیدا کنید و از آن لذت ببرید. غذاهای گیلان و رشت جزو غذاهای بسیار معروف و خوشمزه در سرتاسر ایران شناخته می‌شود. اگر هنوز موفق نشدید که طعم این غذاها را بچشید پیشنهاد می‌کنیم که حتما امتحان کنید و لذت ببرید. معمولا به هنگام سرو بر روی این آش نعنا داغ می‌ریزند و برخی از کوفته ریزه هم در آن استفاده می‌کنند.

۲۲. قیمه رشتی و طرز تهیه آن

هسته های آلو را جدا کنید و با قیسی به قابلمه اضافه کنید و تفت دهید. حالا مرغ را از یخچال بیرون آورده و پیاز و مخلفات برای طعم دار کردن مرغ را از مرغ جدا کنید. در مرحله آخر بادمجان ها را به گمج اضافه کرده و اجازه دهید تا بادمجان ها کاملا بپزند. گمج کباب را با کته، زیتون، پیاز و ماست و خیاری سروکنید. برنج له شده یا آرد برنج را افزوده و در قابلمه را به مدت ۱۰ دقیقه گذاشته تا به خوبی جا بیفتد.