بهترین غذاهای شمالی لیست ۱۵ غذای معروف و خوشمزه شمال ایران


اگر به شمال ایران سفر کردید، حتما خورشت مرغ ترش را به همراه برنج خوش‌عطر شمالی امتحان کنید. این غذا از ترکیب مرغ، سبزیجات معطر، گردو، رب انار، پیاز، نمک، فلفل و زردچوبه تهیه می‌شود. سبزیجات این غذا شامل گشنیز، جعفری، برگ سیر و سبزیجات محلی مازندران مانند زلنگ، اناریجه و اوجی می‌باشد. برای درست کردن مرغ ترش، ابتدا مرغ را با ادویه‌جات طعم‌دار کرده و سرخ می‌کنند.

  • ابتدا عدس را شسته و با مقداری آب آن را روی حرارت قرار می دهیم تا بپزد سپس اسفناج را کاملا شسته و آن را به اندازه متوسط خرد می کنیم.
  • این غذای لذیذ توسط محمدقاسم خان، والی حاکم رشت در زمان ناصرالدین شاه، ابداع و به نام او، نام‌گذاری شد.
  • کسی را پیدا نخواهید کرد که غذاهای خوشمزه شمالی را دوست نداشته باشد.
  • عدس، سیب­ زمینی، مغز گردو، تخم­ مرغ، پیاز، رب انار، نمک و فلفل سیاه، زردچوبه و دارچین مواد تشکیل‌دهنده این غذا هستند.

در آخر تخم مرغ ها را هم روی خورش بشکنید و صبر کنید تا تخم مرغ ها بسته شوند. مقداری نمک روی تخم مرغ ها بریزید و بعد غذای آماده شده را سرو کنید. از جمله غذاهای خوشمزه و پرطرفدار مازندران خورشت ناردون میباشد. بعد به آن دانه های انار خشک و گردو را اضافه کنید.حرارت را کم کنید تا اردک به آرامی بپزد. داخل کاسه ای رب انار ترش، شکر، نمک و زردچوبه را با هم مخلوط کنید و خوب هم بزنید. سپس به خورش اضافه کنید.آغوز مسما بعد از 3 ساعت پختن ، آماده و جا افتاده است.

مجی خورش

برای تهیه این غذا از مواد اولیه دانه‌های انار، رب انار، سبزیجات معطر، گردو و گوشت قلقلی استفاده می‌کنند. اگر قصد دارید که این غذای خوشمزه را امتحان کنید بهتر است که همراه آن برنج دودی طبخ کنید. می‌رسیم به یک شکم‌پر خوشمزه دیگر که کاملا گیاهی است و بسیاری آن را می‌پسندند.

۱۳. خورش طلا کوله و طرز تهیه آن

مرغ ناردونی را می‌توان با تکه‌های فیله مرغ نیز تهیه کرد که زمان پخت آن کمتر می‌شود. این خورش خوشمزه را می‌توان در مهمانی‌های خاص سرو نمود و از طعم آن لذت برد. اگر اهل شکم‌گردی هستید و مقصد سفرتان را بر اساس خوشمزه‌هایش تعیین می‌کنید، ما به شما گفته‌ایم خوشمزه ترین غذاهای ایرانی را کجا پیدا می‌کنید. شمال فقط غذاهای خوشمزه ندارد، بلکه پر است از سوغات خوشمزه و جذاب. اناربیج یکی دیگر از غذاهای اصیل گیلانی است که در شهرهای رشت، رودسر، لاهیجان، انزلی و … در مناسبت‌های خاصی مانند شب یلدا سرو می‌شود. به همین دلیل این غذا، غذایی فصلی به حساب می آید و در فصل زمستان و رشد بوته سیر در کنار ماهی و برنج سرو می شود.

فهرست منتخب غذاهای شمالی محبوب

اسفناج پخته شده و بدون آب را به مواد داخل تابه اضافه کنید و آن‌ها را برای چند دقیقه با هم تفت دهید. سپس نمک و فلفل را به نرگسی اضافه کنید و مواد را هم بزنید. در مرحله آخر، تخم‌مرغ‌ها را روی اسفناج بشکنید و درب تابه را ببندید تا تخم‌مرغ‌ها خودشان را روی حرارت ملایم بگیرند. این غذا تنها از ترکیب برگ سیر تازه و تخم مرغ درست می‌ شود. سیرابیج همچنین یک غذای گیاهی و سالم برای گیاهخواران محسوب می‌ شود و به دلیل وجود سیر و تخم مرغ در کنار هم، مقوی و سرشار از مواد معدنی است. برای خواندن طرز تهیه خورش سیرابیج گیلانی با برگ سیر و تخم مرغ در کمتر از ۲۰ دقیقه روی لینک مطلب کلیک کنید.