بهترین غذاهای شمالی لیست ۱۵ غذای معروف و خوشمزه شمال ایران-غذای هرمزگان


ماش پلو از جمله غذاهای محلی گلستان است که با استفاده از ماش، برنج، گوشت قرمز چرخ کرده، پیاز، زعفران، روغن زیتون و نمک و فلفل تهیه شده و می‌توان آن را به صورت چلو (آبکش) و یا پلو (دمی)، درست کرد. شاید کمتر کسی فکر کند که ماش پلو یکی از بهترین غذاهای شمالیاست. از غذاهای به شدت ترشی که ریشه آن به استان گیلان باز می‌گردد. این غذا با ترکیب خالواش، اسفناج و سبزیجات معطری همچون گشنیز، جعفری، شوید و نعنای خرد شده، آب نارنج، تخم مرغ، سیر، نمک، زردچوبه تهیه می‌شود. اگر به غذای های ترش علاقه دارید و به شمال کشور سفر کردید، حتماً خوردن‌ترشی تره را در برنامه‌تان جا دهید.

سپس آن را برای نیم ساعت در یخچال قرار دهید تا کمی خودش را بگیرد. پس از نیم ساعت، با دست، کوفته‌های کوچکی به‌اندازه فندق درست کنید و یکی یکی در آش بیندازید و اجازه دهید تا آش بجوشد. آش قلیه گیلانی، یک آش بسیار خوشمزه و مناسب برای سرو در روزهای سرد سال است که با حبوبات، گوشت چرخ‌کرده، سبزیجات محلی، کشمش، قیسی، آرد، هویج و چغندر درست می‌شود و طعم خود را از آبغوره و شکر می‌گیرد. این آش مقوی، غذایی کامل و سیرکننده است که می‌توان آن را برای وعده ناهار و شام یا به‌عنوان پیش غذا سرو کرد.

ماهی نباید بیشتر از سه تا چهار دقیقه در خورش بپزد؛ زیرا ماهی‌های سرخ شده خیلی زود له می‌شوند و شکل خود را از دست می‌دهند. برخی افراد در ابتدا ماهی را برای دو ساعت در مقداری نمک و آب لیمو می‌خوابانند تا مزه‌دار شود؛ سپس به سراغ پر کردن شکم ماهی می‌روند. شما می‌توانید مرغ را به‌جای ریش ریش کردن، چرخ کنید؛ اما سبک سنتی تهیه این کوکو با مرغ ریش ریش است. استفاده از شوید اختیاری است و می‌توان آن را از طرز تهیه حذف کرد. برخی افراد به‌جای بادمجان از کدوی خورشتی استفاده می‌کنند. شامی‌ها را پس از سرخ شدن روی دستمال مخصوص آشپزخانه یا کاغذ روغنی بگذارید تا روغن اضافه آن‌ها کشیده شود.

شاید با شنیدن اسم این غذای گیلانی فکر کنید با نوعی کباب روبرو هستید. این غذا از ترکیب بادمجان کبابی، گردو، انار، چوچاق (نوعی سبزی محلی) و سیر پخته می‌شود. اناربیج از رب انار، گردو، سبزی قورمه و گوشت چرخ کرده تهیه می‌شود. برای پختن و جا افتادت این غذای اصبل گیلانی چند ساعت زمان لازم است. در شهرت و خوشمزگی غذاهای گیلانوانواع خورشت شمالی همین بس که گیلان به عنوان «شهر خلاق غذا» در یونسکو ثبت شده است. همین موضوع سبب شد در این مطلب به غذاهای شمال ایران (گیلان و مازندران) بپردازیم.

مرغ‌ها را به نمک، فلفل سیاه و ادویه دلخواه آغشته کنید و آن‌ها را برای چند ساعت در ظرف دربسته در یخچال بگذارید تا مزه‌دار شوند. سپس زردچوبه را اضافه کنید و آن را تفت دهید تا بوی زردچوبه دربیاید. گردوی آسیاب شده را نیز در تابه بریزید و برای یک دقیقه تفت دهید. در ادامه یک پیمانه جعفری و نعنای ساطوری خرد شده را در تابه بریزید و مواد را با هم مخلوط کنید. در مرحله آخر، آبغوره، انار ترش تازه و فریز شده، نمک و فلفل را به خورش بیفزایید و درب تابه را ببندید تا بادمجان‌ها با آب گوجه‌فرنگی و انار مغز پخت شوند و خورش جا بیفتد.

  • این شلوغ بودن ممکن است شما را وادار کند چند دقیقه‌ای در صف بایستید.
  • از بین پیش‌غذاها ماست و دلار و ماهی دودی و هفت بیجار هم در منو دیده می‌شود و حتی دسرهایی مثل رشته خوشکار و شیرینی کاکا که هر دو را فقط در گیلان می‌توان پیدا کرد هم در گمج سرو می‌شود.
  • سپس یک قاشق سوپ‌خوری سماق و بقیه زردچوبه را به سبزی اضافه کنید و با هم تفت دهید.
  • در بخش شرقی تنکابن وارد یکی از خیابان های انقلاب یا جاده بسکلایه شوید تا در انتهای به روستای خرم آباد برسید.

این ترشی محلی شمال، برای کسانی است که عاشق بادمجان هستند و اگر به بادمجان حساسیت دارید و یا اینکه بادمجان را دوست ندارید، نازخاتون انتخاب خوشایندی برای شما نیست. ترش تره یعنی معنای واقعی ترش بودن و باید بدانید که این غذا مثل کباب ترش و مرغ ترش جزو غذاهای ترش شمالی است اما با این تفاوت که ترشی، مزه ی غالب در این غذا است. ماهی را با ترکیبی از رب انار، گردو، سبزی معطر پر می کنند و به آرامی و با صبر روی زغال آن را کباب می کنند. میرزا قاسمی، شش انداز بادمجان، نازخاتون و … از غذاهای شمالی هستند که با بادمجان طبخ می‌شوند. بشته واش یکی دیگر از غذای محلی مازندران است که از خانواده آش‌ها محسوب می‌شود؛ تنها تفاوتی که این غذا با آش دارد این است که این غذا را با برنج نیز می‌توان سرو کرد.

۱۵. مطنجن مرغابی و طرز تهیه آن

دکوراسیون این رستوران، با استفاده از معماری کهن تزئین شده است و به‌خوبی حس شمال را تداعی می‌کند. سابقۀ چندین و چند سالۀ این رستوران و کیفیتی که ارائه می‌کند، زبانزد افرادی است که آن را تجربه کردند. علاوه بر این، برنج گیلان که در سراسر جهان شهرت دارد، اغلب به جای نان در وعده های غذایی استفاده می‌شود. غذای شمالی به عنوان یکی از نمادهای این منطقه است که فرهنگ هر قسمت از شمال ایران را به خوبی نشان می‌دهد. قلیه‌ماهی هم در شمال پخته می‌شود و هم جنوب اما نسخه شمالی و جنوبی با هم تفاوت‌هایی دارد. در واقع، اگر این غذا را در شمال بخورید و بعد در جنوب هم امتحانش کنید، متوجه نمی‌شوید که نام هر دو قلیه‌ماهی است.

۱۸. آش گزنه

اما اگر به سبزی محلی شمال دسترسی ندارید می‌ توانید از نعنا، تره، گشنیز و جعفری استفاده کنید. این غذا را با نام «غورابیج مازندرانی» هم می‌ شناسند، اما غورابیج اصالتا گیلانی است. برای خواندن مراحل طرز تهیه کولی غورابیج روی لینک مطلب کلیک کنید.

#12 رستوران سنتی کابانا کباب

در این مقاله با بهترین و معروفترین غذاهای کشور قبرس شمالی آشنا شدید، اگر به این فکر هستید که برای تفریح و خوش گذرانی به قبرس سفر کنید، حتما چند مورد از غذاهایی که در بالا معرفی شد را امتحان کنید. رستوران‌های ایرانی زیادی نیز در قبرس شمالی وجود دارد که می‌توانید خوراک اصیل ایرانی را با طعم عالی سفارش دهید و میل کنید. اگر ظاهر کوپپیا را ببینید، دقیقاً به یاد دلمه خواهید افتاد که در ایران میل می‌کنید. برای تهیه این غذا از برگ دلمه استفاده می‌شود که مواد داخلی آن شامل گوشت چرخ کرده، برنج، روغن زیتون، گوجه فرنگی، انواع سبزیجات و انواع ادویه‌جات است. در ادامه این مقاله با بهترین غذاهای قبرس شمالی آشنا می‌شوید. حتما لیست این غذاها را بنویسید تا بتوانید با آگاهی، از این خوراکی‌ها لذت ببرید.