بهترین غذاهای شمالی لیست ۱۵ غذای معروف و خوشمزه شمال ایران-غذای هرمزگان


ظاهر این خورش، شبیه به فسنجان است؛ اما در طرز تهیه آن از کشمش و قیسی استفاده می‌کنند. خورش موتن جن، درست مانند دیگر خورش‌های شمالی با برنج محلی سرو می‌شود و طعم و مزه‌ای ترش و شیرین دارد. گوشت (مرغ، مرغابی، اردک و غاز)، گردو، رب انار و پیاز داغ از دیگر مواد تشکیل‌دهنده این خورش شمالی هستند. پیاز خرد شده را به‌همراه کمی روغن در یک قابلمه مناسب تفت دهید تا سبک و شیشه‌ای شود؛ سپس مرغ‌های خرد شده را در قابلمه بریزید و تفت دهید تا رنگ آن‌ها عوض شود.

  • در صورتی که تمایل دارید یک طعم جذاب از غذاهای محلی مازندران را تجربه کنید و در عین حال وقت زیادی برای طبخ آن ندارید، بیج بیج می‌تواند بهترین انتخاب برای شما باشد.
  • قیمت مناسب و کیفیت غذاهای این رستوران بسیار خوب است و خاطره دل‌چسبی را برایتان به ثبت خواهد رساند.
  • محیط رستوران و کارکنان بسیار حرفه‌ای از امتیازات این رستوران است.
  • در ادامه دو لیوان آب جوش در قابلمه بریزید و اجازه دهید تا گوشت‌ها بپزند.
  • به نظر می‌رسد میل کردن غذاهای ایرانی مثل باقلا خورشت برای افطار یا سحر ماه رمضان به خاطر میزان فراوان فیبر و پروتئین ساعات بیشتری شما را سیر و پر انرژی نگه دارد.

کرک بپرس یکی دیگر از غذاهای محلی مازندران است که از آن با نام خوراک بادمجان و گوجه هم یاد می‌شود. برای تهیه این غذای لذیذ و مقرون به صرفه نیاز به گوجه‌فرنگی، بادمجان، رب گوجه فرنگی، پیاز، سیر، غوره، روغن و ادویه است. یکی از چاشنی‌های معروف و محبوب مازندرانی که بسیار خوشمزه بوده و طرفداران بسیار زیادی دارد، نازخاتون است. مواد اصلی این چاشنی شامل بادمجان کباب‌شده، سیر، نعناع، گشنیز، آب انار یا آبغوره و نمک است. طعم نازخاتون واقعا لذیذ و منحصربه‌فرد بوده و یک انتخاب عالی در کنار غذا به شمار می‌رود که می‌تواند اشتهاآور باشد. تهیه نازخاتون زمان زیادی از شما نمی‌گیرد و در فهرست غذاهای کم‌هزینه قرار دارد.

علاوه بر این، شمالی‌ها از سیر به عنوان یکی از اصلی‌ترین طعم‌دهنده‌های غذا استفاده می‌کنند که مزه‌ای خاص به غذا داده و طرفداران بسیاری نیز دارد. در یک جمله باید بگوییم، محال است به شمال سفر کنید اما از غذاهای متنوع و رنگارنگ آن نچشید و لذت نبرید. ادامه مطلب را دنبال نمایید تا با بهترین غذاهای شمال ایران آشنا شوید. نمی‌شود که هوس باقالاقاتق و مرغانه با سیر ترشی و ماهی سفید به سرتان بزند و سروصدای بازار ماهی فروش‌های رشت در سرتان حال‌ و هوای گیلان را زنده نکند. این استان دوست داشتنی با مردم خونگرم و باصفایی که دارد حدود 220 نوع غذای محلی دارد.

ترش آش از بهترین غذاهای محلی گیلان

به شما پیشنهاد می کنیم که در تور تفریحی-سرمایه گذاری قبرس، که توسط کارگروه شزوما برگزار می‌شود شرکت کنید. بسیاری از کسب و کارها در کشورهای مختلف دنیا، بر اساس ایرانی‌های ساکن آن کشورها بنا شده و اداره می‌شوند. با توجه به اینکه ابرانی‌های زیادی به قبرس شمالی مهاجرت می کنند، می‌توانید روی این افراد به عنوان مشتریان ایرانی خود حساب کنید و کسب و کار خود را راه اندازی کنید.

اقامتگاه گوچین فومن یکی از بهترین سرآشپزها را دارد و در هر وعده غذایی از نو شما را عاشق طعم‌های گیلک می‌کند. اما اگر طرفدار غذاهای شمالی هستید، خوشمزه‌ترینشان را در هر وعده می‌توانید اجاره اقامتگاه بوم گردی گلبند رودبار بخورید! آن هم در یک اقامتگاه کاهگلی که هر گوشه‌اش پر است از آرامش و زیبایی. ترشه تره در کنار باقلاقاتق و میرزا قاسمی از معروف‌ترین غذاهای شمالی محسوب می‌شود که طعم و مزه آن هوش و حواس را از سر می‌برد.

برای درست کردن این غذا از گوشت اردک، گردو، پیاز سرخ شده، آب، شکر، رب انار و دانه های ساییده شده ی انار استفاده می شود. باید چند ساعتی زمان بدهید تا این غذا حسابی جا بیفتد و بعد آن را به همراه برنج و ترشی های محلی میل کنید. کباب ترش از غذاهایی است که نمی شود به شمال رفت و آن را امتحان نکرد. برای درست کردن این غذا گوشت ها با ترکیب سبزیجات خرد شده روغن، پیاز، سیر رنده شده، گردوی چرخ شده و رب انار مزه دار و روی زغال کبابی می شوند. شمال غذاهای دریایی زیادی دارد که برای درست کردن آن ها از چاشنی هایی استفاده می شود که طعم آن ها را منحصربفرد کرده است.

این خورش خوشمزه را می‌توان در مهمانی‌های خاص سرو نمود و از طعم آن لذت برد. برای لذت بردن بیشتر از این غذای خوشمزه پیشنهاد می‌کنیم یک گوجه‌فرنگی خام را روی برنج خود خرد کنید و از ترکیب آن با باقلا وابیج لذت ببرید. قبرس شمالی نه تنها یک مقصد عالی برای تفریح است، بلکه یک مکان رویایی برای زندگی نیز هست. ترشه تره از غذاهای گیلان است که به علت سبزی‌های معطری که در پخت آن استفاده می‌شود، عطر و طعم بی نظیری دارد. پخت این غذا و جا افتادن آن کمی زمان بر است، ولی خورش جا افتاده آغوز مسما به همراه کته شمالی واقعاً خوردن دارد. برای پختن این غذا ابتدا سیر و شوید را با هم تفت می‌دهند و سپس به آن لوبیای رشتی را اضافه کرد و روی آن آب می‌ریزند.

انواع کباب گیلانی

یکی از غذاهای اصیل و خوشمزه گیلانی خورشت چغرتمه است و این غذا طعم نسبتاً شیرینی دارد. برای طبخ خورشت چغرتمه از موادی نظیر سینه مرغ، پیاز، تخم مرغ، آبلیموی تازه، نمک، زردچوبه، آب مرغ و فلفل استفاده می شود. همچنین این غذای فوق العاده و لذیذ را به همراه برنج نوش جان می‌ کنند.

نازخاتون نوعی‌ترشی است که برای درست کردن آن از بادمجان به همراه گوجه فرنگی، آبغوره، نعناع خشک، پیاز رنده و رب انار استفاده می‌شود. اگر بخواهیم به معنای اصلی قلیه پی ببریم در اصل به خورشی گفته می شود که در آن از گوشت استفاده می کنند اما قلیه ها انواع متفاوتی هم دارند که شاید معروف ترین آن ها قلیه ماهی جنوب باشد. گیلانی ها اما با هنر و ابتکار خود قلیه ای خوشمزه در سفره خود دارند که با مواد خوراکی موجود در محل زندگی شان کاملا هماهنگ است و اساس آن را سیر تازه تشکیل می دهد.

گردو را به‌همراه دو تا سه پیمانه آب و ادویه در یک قابلمه نچسب بریزید و روی حرارت ملایم گاز قرار دهید تا روغن بیندازد. سپس دو پیمانه آب و رب انار به غذا اضافه کنید و اجازه دهید تا برای ۳۰ دقیقه بجوشد. بادمجان‌های خرد شده را در روغن داغ سرخ کنید تا طلایی شوند.