بهترین غذاهای شمالی لیست ۱۵ غذای معروف و خوشمزه شمال ایران


خالی شوید یا شوید خولی، یک خورش شبیه به شوید قورمه است که با مرغ، پیاز، آلوچه خشک، تخم‌مرغ، شوید، جعفری و گشنیز درست می‌شود. پس از جوشیدن آب، شعله را کم کنید و درب قابلمه را بگذارید تا خورش جا بیفتد. برخی افراد به این خورش، بادمجان سرخ شده هم اضافه می‌کنند. گیلانی‌ها فسنجان را ترش و سياه رنگ درست می‌کنند و برای به دست آوردن این رنگ سیاه، یک کفگير آهنی را روی آتش داغ می‌کنند و در خورش می‌گذارند. خورش فسنجان گیلانی اصیل با گوشت اردک یا مرغابی درست می‌شود. شما می‌توانید در اواخر پخت این خورش، روی آن یک یا دو عدد تخم‌مرغ بشکنید و بگذارید خودش را بگیرد.

  • سپس مواد به آن افزوده شده و کوبیدن ادامه داده می‌شود تا مواد کاملاً با هم مخلوط شوند.
  • در برخی طرز تهیه‌ها،گوجه‌سبز را می‌جوشانند، پوسته و هسته آن را جدا کرده و به آن شکر اضافه می‌کنند.
  • در این مرحله در صورت تمایل کمی شکر و زردچوبه هم در غذا بریزید تا رنگ غذا زرد شود.
  • یک یا دو پیمانه آب در قابلمه بریزید، درب آن را ببندید و اجازه دهید خورش به‌آرامی و روی حرارت ملایم بپزد.

در میان غذاهای خوشمزه شمال باید به بشته واش اشاره کرد. این آش که از اسفناج، عدس، سیر، پیاز و زیره سبز درست می‌شود پیشنهادی ویژه برای یک عصرانه لذیذ در روزهای سرد زمستان است. در ظرف را می‌گذاریم واجازه می‌دهیم یک ربع با حرارت ملایم بپزد تا به روغن بیفتد.

برای درست کردن سس شامی، گوجه‌های رنده شده را در روغن تفت دهید. پس از غلیظ شدن سس، شامی‌های سرخ شده را در داخل سس قرار دهید و اجازه دهید تا شامی‌ها برای ۴۵ دقیقه تا یک ساعت پخته شوند. آرد برنج را در یک کاسه با آبغوره مخلوط کنید و هم بزنید تا گلوله‌ای از آرد باقی نماند. اجازه دهید تا آش روی حرارت ملایم بجوش و سبزیجات بپزند و نرم شوند. در ادامه پیاز رنده شده، گوشت چرخ‌کرده، نمک و فلفل را در یک کاسه مخلوط کنید و با دست خوب ورز دهید. سپس آن را برای نیم ساعت در یخچال قرار دهید تا کمی خودش را بگیرد.

۱۰. گیجاواش تره و طرز تهیه آن

واویشکا در لیست غذاهای شمالی با گوشت چرخ کرده قرار می گیرد و جهت آماده سازی آن به گوشت چرخ کرده، پیاز، سیر، سیب زمینی، گوجه و آبغوره نیاز دارید. ابتدا باید سیب زمینی ها به خوبی خرد شود و سپس در آب قرار بگیرد تا نشاسته آن خارج گردد. گوجه ها نیز باید پوستشان کنده شود و درون میکسر تبدیل به پوره شود. این غذای شمالی طعم ترشی دارد و شما می ‌توانید آبغوره را بنا به ذائقه خود به میزان دلخواه کم و زیاد کنید. غذاهای استان گیلان و مازندران که در میان عامه مردم با نام غذاهای شمالی شناخته می شوند از محبوب ترین غذاها در کشورمان هستند که تنوع بسیار بالایی دارند. زمانی که نام کباب به گوش‌مان می‌رسد، یک غذای گوشتی را متصور می‌شویم اما کال کباب یک غذای گیاهی ست که منظور از کباب، بادمجان کبابی ست.

دستورپخت غذاهای شمالی

سپس مواد را با دست شکل دهید و در وسط آن، یک سوراخ ایجاد کنید. در ادامه رب گوجه‌فرنگی را به‌همراه مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه در تابه تفت دهید تا رنگ رب باز شود و بوی خامی آن گرفته شود. نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را در یک کاسه بریزید و مخلوط کنید. سپس گشنیز و جعفری ریز خرد شده، نعنا خشک و آرد نخودچی را در کاسه بریزید و با دست مواد را برای هفت تا ۱۰ دقیقه ورز دهید تا یک مایه چسبناک و منسجم داشته باشید. روی در کاسه را با سلفون بپوشانید و به‌مدت یک ساعت، آن را در یخچال قرار دهید تا مایه شامی استراحت کند.

۷. شیرین تره و طرز تهیه آن

در ادامه پیاز خلالی خرد شده و زردچوبه را به مرغ اضافه کنید و با هم تفت دهید تا پیازها سبک و نرم شوند. سپس سبزی‌های خرد شده را در قابلمه بریزید و آن‌ها را کمی تفت دهید تا تغییر رنگ دهند. سپس روی آلوها با چاقو یک برش ایجاد کنید و آن‌ها را در خورش بریزید.

وقتی به خیابان حقانی رسیدید و جهان کودک را رد کردید، از بلوار شهیدی به کوی کمان شرقی بروید و آنجا می‌توانید تابلوهای مجموعه را ببینید. شعبه دیگر گمج فقط بیرون‌بر است و در فودکورت راه‌ چوبی در پارک آب و آتش فعال است. البته در آنجا می‌توانید غذایتان را در همان فودکورت میل کنید اما رستوران فضای اختصاصی ندارد. در ابتدا پیاز را خرد کنید و آن را با نمک، فلفل و آبلیمو و جعفری مخلوط کنید. اگر مقداری گردوی آسیاب شده و سبزی اضافه کنید، خورش مرغ ناردون گیلانی خواهید داشت.

سپس آن‌ها را با آب بشویید تا سیاهی و تلخی آن‌ها گرفته شود. پس از خشک کردن بادمجان‌ها، آن‌ها را در روغن داغ سرخ کنید تا دو طرف آن‌ها طلایی شود. بادمجان‌های سرخ شده را روی دستمال مخصوص آشپزخانه پهن کنید تا روغن اضافه آن‌ها کشیده شود.

در کنار این غذا بهتر است که برنج، ماست، نان، کباب مرغ یا ماهی سرو کنید تا نهایت لذت را از غذای خود ببرید. دو عدد پیاز رنده شده را در یک تابه بریزید و بدون روغن آن‌ها را تفت دهید تا کاملا خشک شوند. سپس پیاز را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید تا خنک شود. در ادامه پیاز سرد شده را با مغز گردوی آسیاب شده، رب ازگیل ترش یا رب انار، نمک، فلفل و زردچوبه مخلوط کنید و خوب هم بزنید تا یکدست شوند.