بهترین رستوران های گیلکی تهران مجله پینورست


برخی افراد از رب گوجه‌فرنگی در این خورش استفاده نمی‌کنند. در زمان پخت مرغ می‌توانید از چند حبه سیر و یک تکه زنجبیل تازه هم استفاده کنید. نمک بپاشید و بادمجان‌ها را یک ساعت کنار بگذارید تا تلخی آن‌ها گرفته شود. شوید قورمه را می‌توان با گوشت خورشتی و رب آلوچه نیز درست کرد. شما می‌توانید از سیر رنده شده و تفت داده شده نیز در شوید قورمه استفاده کنید. به‌جای گوشت خورشتی می‌توانید از کوفتههای گوشت چرخ‌کرده سرخ شده در خورش استفاده کنید.

  • آبغوره یا آب انار را به‌همراه نمک، فلفل، گلپر، لیمو امانی و آب در قابلمه بریزید و شعله گاز را زیاد کنید تا آب به جوش آید.
  • به روش مازندرانی به گردو آسیاب شده نیاز دارید، در بعضی مناطق از ترکیب رب آلوچه و رب انار استفاده می‌کنند.
  • گوجه‌فرنگی‌های از وسط نصف شده را نیز در کنار مرغ‌ها بچینید.
  • یک لیوان آب در تابه بریزید، درب تابه را ببندید و اجازه دهید تا واویشکا روی حرارت ملایم گاز برای ۲۰ دقیقه جا بیفتد.
  • شامی‌ها را پس از سرخ شدن روی دستمال مخصوص آشپزخانه یا کاغذ روغنی بگذارید تا روغن اضافه آن‌ها کشیده شود.

طرز تهیه خورش اناربیج یا انار آویج گیلانی با مرغ یا گوشت یکی از ۵ غذای ثبت شده جهانی آشپزی استان گیلان است. این غذا که از گوشت اردک، پیاز سرخ شده، آب، شکر، رب انار، گردو و انار پخته می‌شود بسیار لذیذ است. خورشت جا افتاده و خوشمزه آغوز مسما را در کنار برنج میل می‌کنند. ترش سماق از غذاهای پرخاصیت و مقوی مازندران میباشد و اگر به غذاهای ترش علاقه مندید توصیه میشود که این غذای خوشمزه را از دست ندهید. آش را مرتبا هم بزنید وسبزی و سیر خرد شده را داخل قابلمه بریزید. وقتی سبزی پخته شد باقلای پخته شده، نمک و فلفل را اضافه کنید و درب قابلمه را ببندید و اجازه دهید به مدت 30 الی 50 دقیقه روی حرارت کم بماند، تا آش خوب جا بیافتد.

در ادامه ماست را با کمی آب رقیق کنید و سبزیجات معطر آسیاب شده، نمک، بادمجان‌های ساطوری شده را به آن بیفزایید و مواد را خوب مخلوط کنید. در زمان سرو، کمی دارچین و گلپر روی ماست بریزید و در آخر، سیر رنده شده را به ماست اضافه کنید. تخم‌مرغ‌ها را در ظرفی جداگانه بشکنید و با نمک و فلفل مخلوط کنید. سپس آن‌ها را در تابه اشپل بریزید و اجازه دهید تا سفت شوند. پس از سرخ شدن یک طرف، مواد را برگردانید تا سمت دیگر هم سرخ شود.

غذاهای شمالی با مرغ

پس از درست کردن کال کباب روی ظرف آن را سلفون بکشید و چند ساعت آن را در یخچال قرار دهید تا طعم مواد به خورد هم بروند و کال کباب خنک شود. کباب را روی برنج کته بکشید و همراه با اشپل شور، ماست چکیده، باقلا، گردو و زیتون پرورده و گوجه‌فرنگی سرو کنید. اگر رب انار شما خیلی ترش است، از آب نارنج کمتری استفاده کنید یا آن را حذف کنید. برخی افراد در ابتدا ماهی را برای دو ساعت در مقداری نمک و آب لیمو می‌خوابانند تا مزه‌دار شود؛ سپس به سراغ پر کردن شکم ماهی می‌روند. شما می‌توانید در کف تابه، یک ردیف پیاز حلقه شده قرار دهید و ماهی را روی آن‌ها بگذارید تا ماهی در حین پخت، نسوزد. افزودن سبزیجاتی چون نخودفرنگی، قارچ، هویج پخته و سیب‌زمینی به کوکوی مرغ بادکوبه‌ای سلیقه‌ای است؛ اما طعم آن را خوشمزه‌تر می‌کند.

پامادور قاتوق دیگر غذای بدون گوشت شمالی است که طرفداران بسیار زیادی دارد. برای آماده سازی این غذا باید گوجه فرنگی، پیاز، تخم مرغ و ادویه جات مخصوص را تهیه کنید. جهت اماده سازی پامادور قاتق باید گوجه فرنگی ها را باید در آب جوش بریزید و سپس پوست آن ها را جدا کرده و ریز آن را رخرد کنید.

بزرگترین گروه رستورانی شمال کشور

سیب‌زمینی، رب گوجه‌فرنگی، تخم‌مرغ، مرغ، پیاز، آب لیموی تازه، نمک، فلفل و زردچوبه درست می‌شود. گوشت چرخ‌کرده، پیاز رنده کرده (بدون آب)، نمک، فلفل و گلپر و سبزیجات معطر را به‌خوبی مخلوط کنید و ورز دهید تا مواد کاملا یکدست شوند. سپس روی ظرف گوشت را با سلفون بپوشانید و برای یک تا دو ساعت در داخل یخچال بگذارید تا گوشت استراحت کند. مایه شامی رودباری را از یخچال بیرون بیاورید و به‌اندازه یک نارنگی متوسط از مایه شامی بردارید.

کئی انار از از غذاهای خوشمزه و مقوی مازندران میباشد که برای رفع کم خونی هم پیشنهاد میشود. ابتدا حبوبات را از چند ساعت قبل خیس کنید و بعد با مقداری آب بپزید. بعد از اینکه حبوبات نیم پز شدند.کدو حلوایی را هم ریز ریز کنید و به حبوبات نیم پزشده اضافه کنید تا باهم پخته شوند.