بهترین رستوران های استان چهار محال و بختیاری با نقد و بررسی و تصاویر لست سکند


برای تهیه کباب بختیاری نیاز به فیله مرغ و فیله گوشت قرمز دارید تا به صورت یک در میان آنها را به سیخ بکشید و روی آتش و ذغال و یا داخل ماهیتابه تهیه کنید. در صورتی که نمی خواهید کباب بختیاری روی ذغال درست کنید می توانید آنرا به صورت کباب تابه ای طبخ کنید. پس از سیخ کردن کباب ها یک تابه جادار روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن داخل آن بریزید. چینش غذا در مجمع هم روش خاص خودش را دارد به این صورت که یک لایه پلو در سینی می‌ریزند و یک لایه گوشت روی آن قرار می‌دهند و دوباره برنج روی آن می ریزند.

  • استفاده از مواد اولیه تازه و طبیعی نظیر دانه‌های انار جنگلی در رب انار، گردو، شیر، کره، ماست، دوغ و روغن حیوانی باعث شده‌اند که غذاهای سنتی این منطقه، ارگانیک و سالم باشند.
  • در مرحله بعد، گوجه‌فرنگی نگینی خرد شده را در قابلمه بریزید و آن‌ها را برای چند دقیقه با پیاز داغ، سرخ کنید و تفت دهید.
  • اولین بار رستورانی به نام اکبر جوجه این غذا را طبخ کرد و از آن زمان این غذای خوشمزه مازندرانی را به اسم اکبر جوجه می‌شناسند.
  • یکی از پیازها را خلالی خرد کنید و آن را در روغن تفت دهید تا طلایی و سبک شود.
  • این غذا به‌دلیل استفاده از ماش، دارای فیبر زیاد و طبعی گرم است و به‌عنوان دارویی برای درمان سرماخوردگی شناخته می‌شود.

بهترین حالت و خوشمزه ترین آن این است که این غذا روی منقل آماده شود. پس اگر امکان تهیه آن روی منقل را دارید آتش را آماده کنید و روی منقل طبخ کنید. نیمی از مواد را در ظرف گوشت قرمز و نیم دیگر آن را روی مرغ ها بریزید. به خوبی مخلوط کنید تا گوشت ها به طور کامل به مواد آغشته شوند.

از آنجا که آش مذکور شل است، آن را با نام «شولی» می‌شناسند. آش شولی در دو نوع تابستانی و زمستانی تهیه می‌شود که از ماش و شلغم (نوع زمستانه) یا عدس و چغندر (نوع تابستانه)، سبزیجات (اسفناج، شوید و شنبلیله) و آرد تشکیل شده و چاشنی آن معمولا سرکه یا رب انار است. شما می‌توانید گوشت را به‌همراه پیاز، سبزی و لوبیا از ابتدا تفت دهید و سپس در زودپز بریزید.

زیره پلو

شله ماسی، شله دووی، شله ماستی یا شله دوغی، یکی از غذاهای ساده و محلی کهگیلویه و بویر احمد است که با برنج، دوغ، پونه و پیاز داغ درست می‌شود. آش پرپوله از غذاهای محلی کردستان محسوب می‌شود که در فصل سرما و مخصوصا زمان سرماخوردگی پرطرفدار است. در گذشته خمیر این آش را به‌صورت دستی درست می‌کردند؛ اما امروزه رشته‌‌های آماده آشی جایگزین آن شده است. استان کردستان در حوزه غذاهای محلی، بسیار غنی است و این موضوع به شیوه معیشتی مردم برمی‌شود که مبتنى بر دامداری، زراعت، باغداری و زنبورداری است. در نتیجه مردم این خطه از کشور از گیاهان طبیعى خوراکى مانند قارچ، کرفس، کنگر و ریواس به‌صورت تازه و خشک نهایت استفاده را می‌برند.

مخابرات در روند توسعه شهرداری می تواند کمک حال باشد

مقداری روغن در یک قابلمه بریزید و آن را روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا داغ شود. سپس پیازهای ریز خرد شده را در روغن بریزید و آن‌ها را تفت دهید تا کاملا سبک و طلایی شوند. در ادامه رب گوجه‌فرنگی و زردچوبه را به پیازهای سرخ شده بیفزایید و آن‌ها را تفت دهید تا بوی خامی زردچوبه و رب گرفته شود و رنگ رب نیز باز شود. فلفل سیاه و فلفل قرمز را به مواد سرخ شده داخل قابلمه اضافه کنید و مواد را خوب هم بزنید و تفت دهید.

این نان طعم شیرینی دارد و پس از پخته شدن، می‌توان به آن شیره انگور یا خاک قند اضافه کرد. زمانی که به خانه یک شخص لری بروید یا در اقامتگاه بوم‌گردی اقامت داشته باشید، از شما با این نان استقبال می‌کنند و در واقع آن را نوعی احترام به مهمان می‌دانند. برای اجاره اقامتگاه در لرستان کافیست این منطقه را در هومسا جستجو کنید تا گزینه‌های موجود برایتان ظاهر شود. یکی از معروف‌ترین و خوشمزه‌ترین غذاهای لری ، سغدو یا همان دلمه سیرابی و شیردون است. این غذا دقیقا همان دلمه‌ای است که در همه جای ایران رایج شده با این تفاوت که داخل آن سیراب یا شیردون خرد شده را با موادی مثل لپه و برنج و آلو مخلوط می کنند و در همان سیرابی می‌پیچند. این غذا بسیار مقوی است و به کسانی که مشکلات معده دارند بیشتر توصیه می‌شود.

سپس کمی روغن در قابلمه بریزید و پیاز را برای یک تا دو دقیقه تفت دهید تا نرم و سبک شود. در ادامه گوشت مزه‌دار شده را به پیاز سرخ شده بیفزایید و آن‌ها را خوب با هم تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند. کباب بختیاری، یکی از کباب‌های لذیذ و مشهور ایرانی است که خاستگاه آن به استان چهارمحال و بختیاری و لرستان برمی‌شود؛ البته این نوع کباب امروزه در سراسر ایران و جهان طبخ می‌شود و از طرفداران بسیاری برخوردار است. برای تهیه کباب بختیاری به راسته گوسفندی و سینه مرغ یا فیله ماهی نیاز دارید.

این غذای دزفولی که نام آش را با خود همراه دارد،‌ یک نوع غذای پلویی است و شباهتی با آش ندارد. کباب بختیاری کبابی خوشمزه و دوست داشتنی است که خیلی ها ممکن است آن را با کباب قفقازیو یا سلطانی به اشتباه بگیرند. اما فرق کباب بختیاری و قفقازی در این است که در کباب بختیاری استفاده از ماست یا خامه ضروری نیست و همچنین صرفا با سینه مرغ تهیه نمی شود. یه دیزی فوق العاده با گوشت گرم بره و دنبه و حبوبات درجه یک،همراه با سبزی خوردن و ترشی مخلوط که پیشنهاد می کنیم با دوغ محلی میل کنید یا یه شربت ترش مزه از منوی ما انتخاب کنید.