بهترین رستوران های استان چهار محال و بختیاری با نقد و بررسی و تصاویر لست سکند


گاهی اوقات نیز گوشت قیمه‌ای یا قلقلی سرخ‌شده با پیاز نیز در کنار آن قرار می‌گیرد که ترکیب فوق‌العاده لذیذی را به وجود می‌آورد. علاوه بر لپه و کشمش در مانی پلو می‌توانید از خلال پرتقال، بادام و پسته نیز استفاده کنید. قوروت بادمجان یکی از غذاهای محلی و لذیذ استان خراسان و بیرجند است که برعکس بلغور پلو، طرز تهیه مشکلی دارد؛ زیرا برای آماده‌سازی آن باید کشک را سابید. قوروت بادمجان با کشک بیرجندی معروف به قروت درست می‌شود که در صورت عدم دسترسی به آن، باید خودتان آن را در خانه تهیه کنید.

چرتمه، یکی از خورش های محلی استان سمنان است که با استفاده از اعضای درونی بدن گوسفند از جمله دنبه و جگر سیاه پخته می‌شود. از دیگر مواد تشکیل‌دهنده این غذای متفاوت، چرب و پرکالری می‌توان به سیر، ماست، نمک و ادویه‌های مخصوص اشاره کرد. رژیم غذایی سنتی استان سمنان، به‌دلیل حضور غذاهای متنوع و لذیذ و استفاده از مواد غذایی بومی و محلی، ارزش غذایی مطلوبی دارد. غذاهایی همچون سبزی ‌پلو دامغانی، خورش هویج و پسته، خلال پلو، ته‌چین گرمسار، چرتمه ‌پلو، تاک ‌پلو، ته‌چین کشمش و لپه سمنان، ته‌چین شهمیرزاد، مانی پلو، چلوگوشت و … تنها بخشی از این خوراک‌های بومی و سنتی این استان را تشکیل می‌دهند. گوشت دنده را به تکه‌های کوچک‌ برش بزنید؛ به‌طوری که هر تکه دارای دو دنده باشد.

  • در ادامه زعفران دم کرده را به همراه کمی روغن مایع و نمک و فلفل به مواد اضافه کنید.
  • آب‌وهوای کوهستانی این استان زمستان‌هایی سرد و پر برف و تابستان‌های خنک و مطبوع را برایش به ارمغان آورده است.
  • آش ترخینه هم یکی دیگر از غذاهای لری است که ماده اصلی آن کشک و بلغور گندم به همراه سبزی‌های کوهی است.
  • سوتی پلو یا شیر پلو، یکی از پلوهای محلی اردبیلی است که معمولا در شب عید نوروز و چهارشنبه سوری به‌همراه ماهی دودی، گوشت، خرما و کشمش سرو می‌شود.

شما می‌توانید به‌جای روغن مایع از روغن حیوانی استفاده کنید تا عطر و طعم گمنه بهتر شود. برخی افراد برای طعم بهتر گمنه بوشهری، به‌جای آب از استاک یا آب مرغ استفاده می‌کنند. در این صورت ادویه را حذف کنید، زیرا استاک مرغ، خود دارای ادویه است. به‌جای رب گوجه‌فرنگی می‌توان از رب انار یا کشک نیز استفاده کرد. اگر فراموش کردید که لوبیا چیتی را از قبل خیس کنید، حتما دو بار آن را در بجوشانید و آب لوبیا را دور بریزید. آش کلونک یکی از آش‌های معروف شهر الیگودرز است که به دلیل نوع سبزی‌ای که در آن استفاده می شود، فقط در فصل بهار طبخ می‌شود.

در ادامه رب گوجه‌فرنگی، نمک، فلفل و ادویه را در تابه بریزید و همه مواد را خوب با هم مخلوط کنید. آش رشته غذایی کامل و مغذی است که هر کسی می‌تواند در هر سنی و با هر شرایط سلامتی از آن لذت ببرد. این آش خوشمزه را می‌توان در موقعیت‌های خاص و به‌عنوان غذایی مجلسی در سفره‌های مهمانی سرو کرد. تهیه آش رشته در صورت آماده بودن حبوبات به زمان بسیاری نیاز ندارد؛ پس اگر تاکنون این آش را در خانه درست نکرده‌اید، با مراجعه به‌طرز تهیه آش رشته در مجموعه غذاهای محلی کجارو، خودتان را به یک آش رشته خوشمزه و خانگی دعوت کنید.

دستور تهیه کباب بختیاری با طعم عالی

در اواخر پخت، آلوچه و برگه‌های زردآلو که از قبل در آب گرم خیسانده بودید، به خوراک اضافه کنید تا بپزد و ترشی آن‌ها به خورد غذا برود. برخی افراد در این غذا از گوشت قلقلی و لپه استفاده می‌کنند. اشکنه، یکی از غذاهای اصیل، لذیذ و بدون گوشت ایرانی است که معمولا همراه با نان سرو می‌شود. از مواد اولیه این غذای سوپ مانند، می‌توان به روغن، پیاز، سبزیجات (شنبلیله یا مرزه خشک)، آرد گندم، نمک، زردچوبه و ادویه‌های دیگر اشاره کرد. اشکنه، پیش‌غذایی است که به سرعت و به‌سادگی در آشپزخانه طبخ می‌شود و شما می‌توانید انواع آن را برای مهمانی‌های خانوادگی و دورهمی‌های دوستانه درست کنید.

مواد لازم کباب بختیاری

(می توانید ۱ الی ۲ قاشق آب لیمو ترش تازه نیز اضافه کنید) و روی کاسه را با سلفون می پوشانیم و داخل یخچال قرار می دهیم تا به مدت ۴ ساعت استراحت کنند.اگر زمان کافی دارید از شب تا صبح اجازه بدهید استراحت کنند. خودداری از مصرف غذاهای سرخ شده و روغن‌های جامد، حیوانی و نباتی یکی از توصیه‌های مهم در پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی است. نیاز به سرخ کردن اکثرفست فودها، استفاده بیش از حد سس‌های چرب و استفاده کمتر از سبزیجات منجر به چاقی، کمبود برخی از ویتامین‌ها و املاح، ناراحتی‌های گوارشی و در نهایت بیماری‌های قلبی و عروقی در افراد می‌شود. غذاهایی دیگری هم از این گیاهان تهیه می شود که از مهمترین آن ها می توان به «علف پخته»، «علف ماستی»(مخلوط با ماست) و تلیکه نام برد. کاکولی نوعی نان است که خمیرش از شیر، آرد و خشکبار) گردو، کشمش، بادام) تشکیل شده و برای پخت بر روی این نان زرده تخم مرغ، گلرنگ، زعفران، زیره و…

فیله های مرغ را هم بشویید و آن ها را خشک کنید سپس فیله ها را نیز به دو یا سه قسمت مساوی تقسیم کنید. حبوبات را حتما از چند ساعت قبل خیس کنید و چند بار آب آن را عوض کنید تا نفخ آن گرفته شود. به‌جای لوبیا قرمز می‌توانید از لوبیا چیتی یا لوبیا سفید هم استفاده کنید. توجه داشته باشید که نمک نباید از ابتدا به گوشت اضافه شود؛ زیرا باعث دیرپز شدن گوشت می‌شود.

کباب کوبیده بازاری

کاکولی نوعی نان است که خمیرش از شیر، آرد و خشکبار(گردو،کشمش، بادام)تشکیل شده و برای پخت بر روی این نان زرده تخم مرغ، گلرنگ، زعفران، زیره و ….زده می شود و در تنور پخت می شود. کاکولی نوعی نان است که خمیرش از شیر، آرد و خشکبار)گردو،کشمش، بادام)تشکیل شده و برای پخت بر روی این نان زرده تخم مرغ، گلرنگ، زعفران، زیره و ….زده می شود و در تنور پخت می شود. سفره‌خان چلچراغ و کافه لئو در نزدیکی هتل جهانگردی شهرکرد قرار گرفته‌اند.

زمانی که گوشت پخت، این مخلوط را به آن اضافه کنید و اجازه دهید تا با حرارت کم جوش بیاید و جا بیفتد. در ادامه پیاز داغ و خلال نارنج را در تابه بریزید و برای یک دقیقه با هویج‌ها تفت دهید. در کف قابلمه، ته‌دیگ مورد نظر خود را بچینید و به‌صورت لایه لایه، برنج و مخلوط هویج، خلال نارنج و پیاز داغ را در قابلمه بریزید. در پایان، کمی کره روی برنج بریزید و اجازه دهید تا هویج پلو برای ۴۵ دقیقه روی شعله ملایم گاز با دم‌کنی، دم بکشد. یک تابه را روی حرارت بگذارید و پس از داغ شدن در آن روغن بریزید تا گرم شود.