انواع غذاهای محلی گیلان؛ سفره سنتی گیلانی ها مجله ایرانگرد-غذای هرمزگان


یک عدد پیاز را نگینی خرد کنید و در روغن تفت دهید تا طلایی و سبک شود. سپس دانه انار را به پیازها بیفزایید و کمی با هم تفت دهید. یک عدد گوجه فرنگی خرد شده را در کمی روغن تفت دهید و سپس آن را به خورش بیفزایید. برنج از قبل خیس خورده را با کمی آب با گوشتکوب بکوبید تا کاملا له شود. در ۱۰ دقیقه آخر پخت خورش، یک عدد تخم‌مرغ هم‌زده را در خورش بریزید و اجازه دهید تا تخم‌مرغ سفت شود.

  • خورش عدس یا «مرجو خورش»، غذای اصیل شهرستان طالقان و گیلان به شمار می‌ رود و می‌ ‌توانید آن را در کنار خوراک عدسی در برنامه غذایی خود قرار دهید.
  • این خورش خوشمزه طعم ملس و گاهی ترش دارد که با ترکیب انار و رب انار و آب انار تهیه می‌شود.
  • اسفناج‌های خرد شده را در قابلمه بریزید و آن را روی اجاق گاز با شعله ملایم قرار دهید تا اسفناج‌ها برای ۱۵ دقیقه به‌آرامی بپزند.
  • این غذا به‌خاطر وجود گوشت اردک یا غاز، گردو و رب انار سرشار از ویتامین بوده و ارزش غذایی بسیار بالایی دارد.
  • برای تهیه گمج کباب به جز سبزی چوچاق به گوشت گوسفندی، گردو و رب انار نیز نیاز است.

باقلا وابیج یکی دیگر از غذاهای شمالی است که با باقلا، شوید تازه و تخم‌مرغ درست می‌شود. باقلا وابیج را هم با نان و هم با برنج کته می‌توانید سرو کنید. شامی یا شامی کباب یکی دیگر از انواع غذاهای خوشمزه گیلانی است که با سس و مخلفات دیگر تهیه می‌شود. از مواد اصلی این غذا می‌توان به گوشت چرخ کرده، کدوی رنده شده، پیاز، زیره، برنج و کره محلی اشاره کرد. شاید باورتان نشود با اسفناج چنین غذای خوشمزه‌ای پخته شود.

بزرگترین گروه رستورانی شمال کشور

بلکه ترکیبی از بادمجان کبابی، آب انار ترش (مخصوصاً انار جنگلی)، سیر، گردوی آسیاب شده، نعناع و سبزی محلی چوچاق است. مرغ ترش یکی از غذاهای گیلانی است که با گوشت مرغ، سیر، آب نارنج، پیاز، لپه، تخم مرغ، گشنیز، جعفری، تره و نعناع درست می‌شود. این غذای خوشمزه و خوش عطر در زمان ناصرالدین شاه قاجار توسط محمد قاسم خان که والی حاکم رشت بود تهیه شد و همچنین نام او روی این غذای فوق العاده ماندگار شد. میرزا قاسمی نیز مانند خورشت مرغ و آلو و شش انداز و غذاهای دیگر از غذاهای محلی و سنتی استان گیلان است. طعم ترش و شیرین یکی از محبوب‌ترین طعم‌های دنیا است که در خورشت آلو مازندران به خوبی احساس می‌شود.

پاسخ به سوالات متداول درباره غذاهای شمالی

این غذا هم مثل سیر واویج درست می شود با این تفاوت که به آن سبزی گیجاواش هم اضافه می شود. گیجاواش یک سبزی محلی است که به صورت خودرو در تپه های گیلان رشد می کند. برای درست کردن این غذا سبزی سیر و سبزی گیجاواش را تفت می دهیم و بعد تخم مرغ های زده شده را به روی سطح سبزی ها اضافه می کنیم.

معرفی 20 غذای محلی ترکیه – بخش دوم

در ادامه لپه از قبل خیس خورده را به مخلوط گوشت و پیاز اضافه کنید و تفت دهید. این مواد را در قابلمه آب گوشت بریزید و شعله گاز را زیاد کنید تا خورش به جوش بیفتد. شعله گاز را کم کنید، آب انار، رب انار ترش یا آبغوره را به خورش بیفزایید و اجازه دهید تا خورش جا بیفتد.