انواع غذاهای محلی گیلان؛ سفره سنتی گیلانی ها مجله ایرانگرد-غذای هرمزگان


سپس اشپل ماهی را به این مواد بیفزایید و با گوشتکوب یا میکسر، خوب با هم مخلوط کنید. این غذا را در کنار برنج کته و سبزی خوردن و سیر ترشی سرو کنید. آش ترش انزلی، آش ویارانه زنان باردار است که در تهیه آن به‌جای لوبیا چیتی از لوبیا سفید یا چشم بلبلی استفاده می‌شود.

  • گردوی آسیاب شده، رب انار و ماهی سرخ شده و مزه دار شده با نمک موادی هستند که برای تهیه این غذا به آنها احتیاج دارید.
  • آش ترش اردبیل، علاوه بر لوبیا و باقالی، دارای عدس و رب انار هم است.
  • اگر به آنجا سفر کرده باشید، قطعاً رستوران گیلکی و دریایی نیلوفر آبی را می‌شناسید.
  • شش انداز در واقع یک غذای ایرانی اصیل است که در دیگر شهرهای ایران مانند زنجان و شیراز نیز طبخ می‌شود؛ ولی مواد اولیه و طرز تهیه آن، کاملا با شش انداز گیلانی متفاوت است.
  • کرک بپرس یکی دیگر از غذاهای محلی مازندران است که از آن با نام خوراک بادمجان و گوجه هم یاد می‌شود.

سپس بادمجان‌های سرخ شده را به‌همراه پیاز داغ و کمی دارچین به مغز گردو در قابلمه اضافه کنید. انار بیج شبیه فسنجان است اما در آن آب انار و سبزی هم استفاده می شود. مواد اولیه این خورشت گردوی چرخ شده، سبزی (جعفری، گشنیز، تره، اسفناج، نعنا و کمی شنبلیله)، آب انار، پیاز رند شده، رب انار، نمک، فلفل، زردچوبه، گوشت چرخ کرده و گلپر است. اول گردوی چرخ شده، آب انار و رب انار را ترکیب و چند ساعتی روی حرارت می گذاریم تا غلیظ شوند. در ظرفی جداگانه گوشت چرخ کرده و پیاز را به صورت کوفته های کوچک در می آوریم و به خورشت اضافه می کنیم.

یکخورشت ایرانیخوشمزه و مقوی که با کمترین و ساده‌ترین مواد پخته می‌شود و بسیار مقوی و سیر کننده است. به نظر می‌رسد میل کردن غذاهای ایرانی مثل باقلا خورشت برای افطار یا سحر ماه رمضان به خاطر میزان فراوان فیبر و پروتئین ساعات بیشتری شما را سیر و پر انرژی نگه دارد. «کویی تره» یکی از غذاهای محلی و سنتی استان گیلان و شهرستان رشت است که شباهت هایی به میرزا قاسمی یا حتی فسنجان دارد ولی در اصل با آن ها تفاوت های کلی هم دارد. این غذا بیشتر مناسب فصل پاییز و زمستان است که کدو حلوایی در بازار به وفور یافت می شود.

برای درست کردن این غذا، گوشت چرخ‌شده را با سبزیجات محلی خشک‌شده مانند نعناع، ریحان، گلپر و پلنگ مشک ترکیب کرده و به صورت گلوله‌های مسطح کوچکی شکل می‌دهند. سپس شامی‌های آماده شده را در روغن سرخ کرده و در سسی که از گوجه‌فرنگی، نمک و فلفل تهیه شده است، می‌پزند. کدوپلوی مازندرانی که در زبان محلی به آن کئی پلا گفته می‌شود، یکی از معروف‌ترین غذاهای شمال ایران است که از ترکیب برنج و کدو حلوایی تهیه می‌شود.

خورشت سیر انار

این غذا در سفره ی مردم شمال ایران حضور پررنگی دارد و پادشاهی میکند. جاباما با ارائه امکاناتی مانند انتخاب بازه قیمت، به شما کمک می‌کند تا بتوانید با هر بودجه‌ای، ویلا، اقامتگاه یا هتل موردنظرتان را رزرو کنید. اگر با بودجه‌ای محدود به دنبال اجاره ویلا ساحلی در شمال باشید، می‌توانید با خیال راحت با جاباما گزینه موردنظرتان را پیدا کنید.

کالری خورش سیر قلیه با این روش پخت چندان زیاد نیست و با خیال راحت می‌ توانید آن را میل کنید. در گیلان و بسیاری از کشور های آسیایی هم به وفور از آن برای تهیه غذا های متنوع استفاده می‌ شود. سیرابیج یا سیرواویج گیلانی که به آن «سیراویج» هم گفته می‌ شود، یک غذای ساده و در عین حال مفید و کامل است که معمولا در کنار غذاهای دیگر برای ناهار یا برای شام استفاده می‌ شود. امکان ندارد سری به بازارهای محلی گیلان زده باشید و ماهی‌ دودی‌ های به نخ کشیده و آویزان به چشمتان نخورده باشد.

مالابیج یکی از آن غذاهای شمالی دریایی است که هم در گیلان و هم در مازنداران پرطرفدار است و برای درست کردن آن از ماهی سفید، سبزی‌ های معطر، مغز گردو و رب انار استفاده می شود. ماهی ها بر روی آتش یا ذغال درست می شوند اما از آنجایی که امروز بیشتر خانواده ها فر دارند تهیه ی آن کمی راحت تر شده است. در واقع برای آماده کردن این غذا شکم یک ماهی سفید نر با رب انار، سبزیجات و گردو پر می شود و در آخر هم ماهی بر روی زغال کبابی می شود. نازخاتون در واقع یک چاشنی محسوب می‌شود که در کنار انواع غذاهای مازندرانی سرو می‌گردد. برای درست کردن نازخاتون، بادمجان کبابی را خوب می‌کوبند تا کاملا له شود.

ترش آش از بهترین غذاهای محلی گیلان

سپس آرد برنج مخلوط شده با آب سرد را در قابلمه خورش بریزید و اجازه دهید تا خورش جا افتاده و به روغن بیفتد. بادمجان‌ها را از طول نصف کنید و برای مدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه در یک کاسه آب و کمی نمک بگذارید تا تلخی آن‌ها گرفته شود. در ادامه بادمجان‌ها را در روغن داغ سرخ کنید و سپس آن‌ها را کنار بگذارید. شما می‌توانید نصف قاشق چای‌خوری گلپر را به‌همراه رب انار به غذا اضافه کنید. شما می‌توانید، پیش از اضافه کردن گوجه‌فرنگی، یک قاشق غذاخوری رب گوجه‌فرنگی نیز به خورش اضافه کنید.

میرزا قاسمی از معروف ترین غذاهای شمالی است که خیلی ها در دیگر شهرهای ایران هم آن را درست می کنند. برای تهیه ی این غذا از بادمجان، گوجه فرنگی، سیر، تخم مرغ، ادویه و رب گوجه فرنگی استفاده می شود و چیزی که آن را خوش طعم می کند بادمجان های کبابی است. ترش‌ تره یک غذای اصیل گیلانی است که از ترکیب برنج، سبزیجات و تخم‌مرغ تهیه می‌شود. در ظرفی جداگانه سیر له شده را تفت داده و سبزیجات خردشده را به آن اضافه می‌کنند. سپس ترکیب سیر و سبزی را به برنج اضافه کرده و زمانی که آب خورشت کمی تبخیر شد، رب نارنج را نیز به آن می‌افزایند.

اگر آلوچه را از قبل در آب خیس کردید، حتما از آب آن برای پخت مرغ استفاده کنید؛ زیرا طعم لذیذی به خورش اعطا می‌کند. پس از جوشیدن آب، شعله را کم کنید و درب قابلمه را بگذارید تا خورش جا بیفتد. گیلانی‌ها فسنجان را ترش و سياه رنگ درست می‌کنند و برای به دست آوردن این رنگ سیاه، یک کفگير آهنی را روی آتش داغ می‌کنند و در خورش می‌گذارند. خورش فسنجان گیلانی اصیل با گوشت اردک یا مرغابی درست می‌شود. به‌جای آب از آب انار یا حتی آب پرتقال در انار مسما استفاده کنید تا خورش شما طعم لذیذتری داشته باشد.