از چهارمحال و بختیاری حتما این مکانها را ببینید تا پشیمان نشوید گردشگری ایرانیان


جالب است بدانید که در ایام محرم برای طبخ ته‌چین گوشت گرمساری، گوسفند را به‌صورت درسته در پارچه توری می‌پیچند و لای برنج در دیگ می‌گذارند تا مغزپخت شود. در ادامه با ما همراه باشید تا این ته‌چین خوشمزه گرمساری را در خانه درست کنید. شیشلیک از غذاهای مخصوص مشهد به حساب می‌آید که از واژه‌ای ترکی گرفته شده است. در زبان ترکی قفقازی، «شیش» به معنی سیخ است و «لیک» به گوشت‌های درون سیخ گفته می‌شود. نحوه طبخ شیشلیک با دیگر کباب‌ها قدری تفاوت دارد و در اغلب رستوران‌ها بهترین کباب شیشلیک با دنده گوسفند با استخوان و روی حرارت مستقیم آتش تهیه می‌شود. دو لیوان آب جوش در قابلمه بریزید و درب آن را ببندید تا گوشت روی حررات ملایم گاز بپزد.

  • ترکیب سبزی‌های کلم پلوی شیرازی، منحصر‌به‌فرد است و هیچ شباهتی به پلوهای سبزی‌دار کلاسیک از جمله باقالی پلو، سبزی پلو و شوید پلو ندارد.
  • پس از تبخیر کامل آب، ماهی‌ها را روی برنج بچینید و روی درب قابلمه‌ دم‌کنی بگذارید.
  • در استان هرمزگان، یک خوراک بسیار خوشمزه با ماهی مرکب درست می‌شود که نام آن عنکاس یا انکاس است.
  • که استان چهار محال و بختیاری نیز یکی از مناطقی است که آن را طبخ می کنند.

پس از یک دقیقه، غوره را در تابه بریزید و آن‌ها را نیز تفت دهید. یکی از غذاهای محلی استان چهارمحال و بختیاری که معمولاً این غذا را برای صبح زمستان می پزند. عدس را تمیز کرده و با گوشت چرخ کرده با بدون گوشت می پزند پس از پخته شدن مقداری آویشن و سیر و فلفل و روغن به آن را طعم دار کرده و می کوبند و آب آنرا جدا کرده و با نان خشک می خورند و کوبیده آنرا با نان.

از دسر های مقوی پر طرفدار خوزستانی میتوان به معسل یا ماعسله اشاره کرد. این دسر که دارای طبع گرم است از ترکیب کردن و حرارت دادن خرما و شیره ی خرما با هل، دارچین و فلفل سیاه، کنجد، زنجبیل، جوز هندی و میخک به وجود می آید. از دیگر دسرهای محبوب که در ماه مبارک رمضان مورد استفاده قرار می گیرد، مهلبیه است و بیشتر محبوب عرب ها است. لازم به ذکر است که مسئولیت عواقب پزشکی در خصوص بخش رژیم های غذایی بر عهده خوانندگان محترم می باشد. مسیر سفر زمینی از تهران به شهرکرد از قم آغاز میشود و با عبور از شهر کاشان و زرین‌شهر اصفهان نهایتا به شهرکرد می‌رسد. فرودگاه شهرکرد به عنوان مرتفع‌ترین فرودگاه ایران در جنوب بام ایران و در فاصله سه کیلومتری جادهٔ شهرکرد به فارسان قرار دارد.

غذای محلی استان گلستان؛ ترکیبی از فرهنگ‌های غذایی مختلف

شما می‌توانید با مراجعه به مجموعه غذاهای محلی کجارو با لیست کامل غذاهای استان زنجان و طرز تهیه آن‌ها آشنا شوید. در کنار انواع غذاهای ایرانی که در رستوران‌های مشهد سرو می‌شوند، غذاهای بومی بسیاری از قبیل کوکو شیرین، حلیم عدس، شله، ساطری پلو و دیگچه وجود دارند که برای یک بار هم که شده باید طعم لذیذ آن‌ها را بچشید. شما می‌توانید با مراجعه به مجموعه غذاهای محلی کجارو با لیست کامل غذاهای مشهد و طرز تهیه آن‌ها آشنا شوید. یکی دیگر از غذاهای محلی استان چهارمحال و بختیاری که با استفاده از گوشت و لوبیا سفید تهیه می شود گوشت و گندم است. پیاز خرد شده را با یک قاشق غذاخوری روغن در یک قابلمه بریزید و آن را روی حرارت متوسط گاز تفت دهید تا سبک و طلایی شود.

معنی ضرب المثل ” پیاز هم داخل میوه‌ها شد “

مردم خوزستان در تاریخ ایران تاثیر به سزایی داشته اند از زمان پادشاهی هخامنشیان گرفته تا ورود اسلام به ایران و یا جنگ تحمیلی و … از جمله هتل های معروف این استان می توان هتل جهانگردی دزفول وهتل پارس اهواز را نام برد. مسجد اتابکان مربوط به اتابکان است و در شهرکرد، مرکزفرمانداری کل چهارمحال بختیاری واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۷ مرداد ۱۳۵۱ با شمارهٔ ثبت ۹۲۵ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. قلعه چالشتر اثری با شکوه از نظر معماری و هنر حجاری در ایران است که در پنج کیلومتری شهرکرد قرار دارد. این قلعه تلفیقی از معماری دوران قاجار با معماری اروپایی است که با ستونهای ایستاده از سنگ خودنمایی می کند. قلعه در منطقه چالشتر واقع شده که در دوره صفویه مرکز حکمرانی چهارمحالی ها بوده که به وسیله کلانتران، روستاها و مناطق تحت سیطره خود را کنترل می کردند .

طرز تهیه انواع شیرینی شیر؛ شیرینی سنتی آذربایجان

او ترشی یکی از غذاهای محلی استان چهارمحال و بختیاری که بیشتر در فصول گرم سال در میان عشایر بختیاری پخته می شود و از جمله غذاهایی است که به سرعت و سادگی تهیه می شود. ابتدا گوشت با استخوان را به یک عدد پیاز خورد شده به همراه کمی روغن تفت داده شده سپس ادویه و فلفل را اضافه کرده و با مقداری آب روی حررات گذاشته تا کاملا پخته شود. برای تهیه این غذا ابتدا مغز گردو ، مغز بادام، پر زرد آلو را از قبل به صورت جدا گانه گذاشته تا خیس بخورد سپس ناردون را شسته و مقداری آب به آن اضافه کرده و به مدت 1 ساعت خیس بخورد. پس از آن گردوی خرد شده و بادام پوست کنده و خرما و پر زرد آلو را به آن اضافه نموده و دوباره به مدت 20 دقیفه حرارت داده و در همین حین پیاز خرد شده را با کمی روغن زرد چوبه و نعنا تفت داده و به غذا اضافه کرده تا غذا قوام یابد. سپس گوشت تفت داده شده را با سبزی تفت داده شده، لوبیا قرمز از قبل خیس شده و پیاز سرخ شده، زردچوبه و فلفل در زودپز بریزید و یک لیوان آب به آن اضافه کنید تا بپزد.

پس از گذشت این مدت، لیمو عمانی‌ها را با چنگال سوراخ کنید و در خورش بیندازید. درب قابلمه را ببندید و خورش را برای یک ساعت دیگر بپزید تا به روغن افتاده و جا بیفتد. آب را به مواد داخل قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید تا به جوش آید. سپس بلغورهای تفت داده شده را در قابلمه بریزید و آن‌ها با یک قاشق چوبی، به‌صورت دورانی هم بزنید تا زمانی که آب آن کم شود. در این مرحله، روی درب قابلمه دم‌کنی بگذارید و اجازه دهید تا گمنه بوشهری برای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی شعله ملایم گاز دم بکشد.

پس از خنک شدن ماش، آن‌ها را چنگ بزنید تا تفاله‌های ماش (پوست ماش) جدا شود. پس از گذشت نیم ساعت، سیب‌زمینی‌های سرخ شده، عدس و آلوی آبکش شده را در تابه بریزید. آبغوره، نمک و زعفران دم‌کرده را پس از حدود ۹۰ دقیقه در خورش بریزید و غذا را پس از ۱۵ دقیقه سرو کنید.

غذاهای محلی استان کرمان بسیار متنوع و خوشمزه هستند و در میان آن‌ها می‌توان به انواع خورش، آش، آبگوشت، پلو و خورش اشاره کرد. زیره، یکی از مشهورترین ادویه‌های استان کرمان است که در طبخ بسیاری از غذاهای محلی کرمان به کار می‌رود. همان طور که می‌دانید، مرغوب‌ترین و باکیفیت‎‌ترین زیره در ایران در استان کرمان به‌صورت خودرو رشد می‌کند و دلیل استفاده زیاد از این ادویه در غذای محلی کرمانی ها نیز همین است.