از چهارمحال و بختیاری حتما این مکانها را ببینید تا پشیمان نشوید گردشگری ایرانیان


این چشمه با آبدهی بسیار زیاد از دامنه های زردکوه سرچشمه می‌گیرد و پس از گذر از پیچ و خم‌های فراوان به دریاچه سد کوهرنگ میریزد و از تونل اول کوهرنگ وارد زاینده رود می شود. مناظر بسیار زیبای طبیعی اطراف چشمه و حضور عشایر در منطقه، زیبایی آن را دو چندان کرده است. دستیابی به این نقطه که بیشتر در فصول بهار و تابستان جهت بازدید توصیه می شود به راحتی و با هر نوع خودرو امکان پذیر میباشد. تمام حقوق مادی و معنوی سایت متعلق به رستوران سنتی چلچراغ می باشد. به‌جای لیمو امانی می‌توان از گرد لیمو یا گرد غوره و همچنین آب لیمو نیز استفاده کرد. مجمع به سینی گرد و لب کنگره‌دار از جنس رویی یا استیل گفته می‌شود.

این مسیر به دلیل وجود مجموعه های تفریحی در محل پل زمان خان و همچنین وجود شرایط اقلیمی مساعد در حدود ۹ ماه از سال و نیز دسترسی نزدیک به مرکز استان و شهرهای استان اصفهان، همیشه مورد توجه گردشگران بوده است . این خانه در قسمت غربی شهر کرد و در نزدیکی خانه آزاده قرار دارد . کاخ قلعه سردار اسعد بختیاری در فاصله ۴۲ کیلومتری شهرکرد و در مرکز شهر جونقان واقع شده است و فاقد هرگونه کتیبه تاریخ دار است . در این مجموعه قلعه اندرونی با یک دالان قسمت خانه‌نشین ارتباط داشته و ایوان آن دارای ده ستون سنگی است. اتاق ها نیز به سبک نقاشی لدنی که تلفیقی از هنر نقاشی ایرانی و غربی است مزین شده است . پس از انتصاب حسینقلی خان به عنوان ایلخانان بختیاری در اواسط حکومت ناصرالدین شاه حکمرانان این منطقه از حاکمیت بر چالشتر خلع و به زمین داران بزرگ تبدیل شدند .

  • سپس پیازهای خرد شده را در تابه بریزید و تفت دهید تا کمی سبک و شیشه‌ای شوند.
  • این غذا بیشتر مناسب کسانی است که طرفدار غذاهای شیرین هستند؛ زیرا کشمش پای اصلی آن است.
  • تنوع قومیتی بالا در استان خوزستان باعث شده است که علاوه بر وجود آداب ‌و رسوم و فرهنگ خاص در هر منطقه، تنوع غذایی نیز در رژیم مردم بومی وجود داشته باشد.
  • سفره‌خان چلچراغ و کافه لئو در نزدیکی هتل جهانگردی شهرکرد قرار گرفته‌اند.
  • از سمت جنوب با خلیج فارس و از سمت غرب با کشور عراق هم مرز است.

برای تهیه غذا جگر را روی آتش کباب می­ کنند سپس آنرا خرد کرده داخل چربی های گوسفندی می ­پیچند و دوباره کباب می ­کنند. زنان ایل از عدس، خوراکی را می­ پزند که آنرا اوگندی می­ گویند در لهجه بختیاری به معنای عدس و آب است که از عدس و روغن و ادویه آش تهیه می­ شود. ظرفیت های عالی طبیعی و فرهنگی استان، آن را جشنواره اقوام ایرانی کرده است و شما را به ضیافت نان ها و غذاها و سوغات خوشمزه و صنایع دستی رنگارنگ و متنوع دعوت میکند.

مواد لازم برای کباب بختیاری

این تالاب زیستگاه نوعی ماهی از خانواده کامبوزیا و ماهی گورخری است. تالاب گندمان و سولوقان ، از دیگر تالاب های دائمی استان می باشند که در نزدیکی تالاب چغاخور واقع شده اند. تالاب بین المللی و زیبای چغاخور با مساحتی حدود ۳۲۰۰ هکتار یکی از زیباترین و بزرگترین تالاب های استان است. قسمتی از رودخانه زاینده رود که یکی از زیباترین و با اهمیت ترین رودهای ایران است و همچنین قسمتی از رودخانه کارون که تنها رودخانه قابل کشتیرانی ایران می باشد در این استان جریان دارد . این تالاب در مسیر جاده شهرکرد به خوزستان و در دامنه ارتفاعات برآفتاب و کلار در نزدیکی شهر بلداجی واقع گردیده که تا شهرکرد ۶۵ کیلومتر فاصله دارد .

نان بليط يا بلوط

در این مرحله دو پیمانه آب روی گوشت بریزید و در تابه را بگذارید تا بپزد. لپه‌ای را که از سه ساعت قبل خیسانده‌اید، همراه با دو پیمانه آب و قدری نمک بپزید. برنج را از چند ساعت قبل با آب و نمک خیس کنید و بعد آن را به روش آبکشی بپزید. فقط یادتان باشد، قبل از آبکشی برنج، رشته پلویی و لپه پخته را به آن اضافه کنید. بعد از اینکه مواد دو تا سه دقیقه روی حرارت ماند، آن‌ها را آبکش کنید. از معروف‌ترین غذاهای اصفهان می‌توان به خورش ماست و بریان اشاره کرد که گل سرسبد غذاهای سنتی این منطقه هستند.

با رنگ های ترند پاییز ۱۴۰۱ آشنا شوید

سبزی آش را بعد از شستن و خرد کردن می‌پزند، سپس برنج و دوغ را به آن اضافه می‌کنند بعد که برنج پخته شد کمی آرد را در آب حل کرده و به آن می‌افزایند‌ تا‌ آب‌ آش‌ به‌صورت‌ غلیظ‌ در آید‌ و‌ پیاز‌ داغ‌ را‌ هم‌ اضافه‌ می‌کنند. در فصل گرما اغلب آب ترشی درست می­ کنند برای تهیه این غذا، دانه ­های انار، (اناردون) را خوب می‌جوشانند تا پخته شود، بعد کمی انجیر و مویز وکمی روغن به آن اضافه کرده وقتی آماده شد نان در آن می­ ریزند و می‌خورند. چهارمحال و بختیاری دارای غذاهای محلی و سنتی مختص استان است که بسیاری از آنها دارای ارزش غذایی بسیار بالایی هستند. از جمله غذاهایی است که شاید تا کنون کمتر نام آن را شنیده باشید. سبزی آش را بعد از شستن و خرد کردن می پزند، سپس برنج و دوغ را به آن اضافه می کنند بعد که پخته شد کمی آرد را در آب حل کرده و به آن می افزایند تا با آش به صورت غلیظ در آید.