از غذاهای شمالی کشور که از مواد خرد شده استفاده میشود ️ نکس


این غذا با تمام پلومرغ‌هایی که تا کنون خورده‌اید فرق دارد. غذاهای شمالی که با مرغ طبخ می شوند، انواع مختلفی دارد که در اینجا طرز تهیه 8 نوع از این غذا ها را به شما آموزش می دهیم. این غذاهای خوشمزه را در منزل درست کنید و از طعم و مزه ی آن لذت ببرید. لیست غذاهای شمالی بدون آش های خوشمزه کامل نمی شود، آش های مقویی و خوش عطر و طعم که مخصوصا خوردن آن ها در ماه های سرد زمستان خیلی می چسبد. برای درست کردن این آش از اسفناج، عدس، سیر، پیاز و زیره سبز استفاده می شود. مرغ ترش یکی از غذاهای گیلانی است که با گوشت مرغ، سیر، آب نارنج، پیاز، لپه، تخم مرغ، گشنیز، جعفری، تره و نعناع درست می‌شود.

  • درب تابه را ببندید و اجازه دهید تا کوکو گردو مغزپخت شود.
  • در نیم ساعت پایانی پخت خورش، گوجه فرنگی حلقه حلقه و سرخ شده را روی گوشت قیمه بچینید تا بپزند.
  • در ترکیب این غذا از ماهی، رب انار، سبزی مخصوص یعنی گشنیز و شنبلیله و تمبر هندی استفاده می‌شود.
  • جالب است بدانید شهر رشت با نام شهر خلاق غذا شناخته می‌شود.
  • برخی افراد کمی گوشت چرخ‌کرده هم به نرگسی اضافه می‌کنند؛ اما این غذا در طرز تهیه اصلی خود، یک غذای بدون گوشت است.

سپس فندق له شده را به‌همراه رب انار، نمک و زردچوبه در یک قابلمه بریزید و آن‌ها را کمی بپزید. در اواسط پخت، مرغ خرد شده را به خورش اضافه کنید و آن‌ها را روی حرارت ملایم گاز و با درب بسته بپزید.پوست بادمجان‌ها را بگیریذ و به آن‌ها نمک بزنید. پس از ۳۰ دقیقه بادمجان‌ها را بشویید تا سیاهی و تلخی آن‌ها گرفته شود. سپس آن‌ها را به‌صورت جداگانه سرخ کنید و روی دستمال مخصوص آشپزخانه یا کاغذ روغنی قرار دهید تا روغن اضافه آن‌ها کشیده شود. مخلوط سبزی، سیر، پیاز و رب انار را به‌همراه مرغ‌های سرخ شده و یک تا دو لیوان آب در قابلمه بریزید و کمی هم بزنید.

غذاهای محلی مازندران | گشتی در میان خوشمزه های شمالی

ماهی شکم پر را با کته زعفرانی و دورچینی از زیتون پرورده، جعفری، لیمو ترش و گوجه گیلاسی سرو کنید. در ادامه با سایت آشپزی یامی شف با لیست ۸ غذای شمالی همراه باشید. اگر از رب انار به‌جای آب انار استفاده کنید، رنگ کال کباب تیره می‌شود. شما می‌توانید گوشت را از این طرز تهیه حذف کنید تا یک غذای گیاهی داشته باشند. دوش کول کباب یا کباب دوش، قطعا یکی از لذیذترین کباب‌هایی است که در جهان وجود دارد.

یک تجربه خوب همراه با یک غذای خوشمزه

در این غذا احتیاج به ادویه ی زیادی نیست چون طعم اصلی آن از آب نارنج و سبزیجات تازه می آید. بهتر است لپه ها را از شب قبل خیس کنید و قبل از اضافه کردن به خورشت به مدت ۲۵ خوب بپزید. مرغابی و مغز گردو را با یک لیتر آب در یک قابلمه بریزید، درب قابلمه را ببندید و اجازه دهید تا برای دو ساعت روی حرارت ملایم گاز بپزد تا گردو به روغن بیفتد. پس از گذشت یک ساعت از پخت مرغابی در قابلمه، رب انار را با کمی نمک و فلفل به غذا اضافه کنید و هم بزنید. در ادامه دو تا سه قاشق غذاخوری روغن را در یک تابه بریزید و روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا داغ شود. سپس قیسی و کشمش را برای سه تا چهار دقیقه در روغن تفت دهید و در آخر کمی دارچین روی آن‌ها بپاشید.

طرز تهیه خورش آلو مسما شیرین قاتق به روش شمالی با مرغ

این غذای لذیذ برای مواقعی که از غذاهای تکراری خسته شده‌اید، بسیار مناسب است و با طبخ آن در منزل، می‌توانید عطر و طعم استان گیلان را به سر سفره خود بیاورید. گوجه‌فرنگی‌ها را برای سه دقیقه در یک قابلمه پر از آب جوش بیندازید؛ سپس آن‌ها را دربیاورید و پوست آن‌ها را بکنید. پیازهای نگینی خرد شده را در مقداری روغن داغ سرخ کنید تا نرم و سبک شوند. سپس گوجه‌فرنگی‌ها و زردچوبه را در تابه بریزید و آن‌ها را تفت دهید. در مرحله آخر، تخم‌مرغ را درسته روی خورش بشکنید و اجازه دهید تا تخم‌مرغ بپزد. پلا سر تره، یک غذای محبوب شمالی است که در استان گیلان با این نام و در استان مازندران با نام «تره بیج» شناخته می‌شود.

ناز خاتون یا بورانی بادمجان، یک پیش غذا و چاشنی شمالی است که با بادمجان، سیر، ریحان یا نعنا و آبغوره درست می‌شود. ناز خاتون را معمولا با غذاهایی چون شامی کباب، مرغ و عدس پلو به‌عنوان چاشنی سرو می‌کنند. یک لیوان آب در تابه بریزید، درب تابه را ببندید و اجازه دهید تا واویشکا روی حرارت ملایم گاز برای ۲۰ دقیقه جا بیفتد. برای سرو، واویشکا را در ظرف بکشید و با سیب‌زمینی سرخ کرده، نان یا برنج سرو کنید. پلاکباب یا پلوکبابی، یکی از غذاهای مجلسی و محبوب گیلانی است که با گوشت و برنج محلی کته درست می‌شود. این غذای لذیذ را معمولا با باقالی خشک یا تازه، تخم ماهی شور (اشپل)، پیاز و گردو سرو می‌کنند.

شما می‌توانید سیر تازه را به‌صورت خشک کرده یا خرد شده در فریزر نگهداری کنید تا در تمام مواقع سال با آن غذاهای لذیذ درست کنید. سبزیجات معطر خورش ترشه تره گیلانی شامل اسفناج، برگ چغندر، گشنیز. تره، جعفری، نعنا و شوید و همچنین خالواش یا خولیواش، چوچاق و تره کوهی (نوعی سبزی محلی) می‌شوند.