آشنایی با غذاهای سنتی اصفهان-غذای هرمزگان


یکی از همان پلوهای معروف و مشهور شیرازی که حالا نامی آشنا برای بانوان ایرانی است کلم پلو است. کلم پلوی اصیل و خوش عطر شیرازی ترکیبی از مواد تازه است و همین تازه بودن مواد اولیه یکی از رمز و رازهای خوش عطر و طعم بودن آن است. برنج ایرانی، ترخون، جعفری، شوید، تره، ریحان، کلم قمری، گوشت چرخ کرده گوسفندی، زعفران، آب نارنج، آرد نخودچی و نمک و فلفل و زردچوبه ترکیبات تشکیل دهنده کلم پلوی شیرازی هستند.

آش سبزی از لذیذترین آش‌های ایرانی و از غذاهای سنتی شیراز است. همان طور که از نامش پیداست در این آش انواع مختلف سبزی به فراوانی استفاده می‌شود. نخود، لوبیا، عدس و پیازداغ هم از دیگر موادی هستند که در این آش وجود دارند. بسیاری از خانم ها برای انتخاب غذا در وعده های مختلف و همچنین تهیه غذای مجالس و مهمانی خود ، با مشکل مواجه می شوند. مسئله آن ها نشناختن غذا ها نیست بلکه گزینه های متنوع، قدرت انتخاب را از بین می برد. غذا های محلی و سنتی ما جزء خوش طعم ترین غذا هایی هستند که در جهان طبخ می شوند.

  • هم‌اکنون نیز به غیر از جنوب ایران، در معدود نقاطی از ایران از واژه قلیه استفاده می‌شود.
  • بلکه هدف از چنگال انگشتان دست است که باید برای تهیه این غذا مورد استفاده قرار بگیرد.
  • برپومیان کیش برای این که بتوانند گوشت را کاملا بپزند ابتدا آن را در آبلیمو و زردچوبه می‌پزند.
  • فرهنگ و سنت ایران تنها دیدنی­ها و لباس­های آن نیست، بلکه غذاهای سنتی ایرانی بسیار لذیذ و سالم در دنیا زبانزد است.

برای تهیه این غذا، از پیاز، سیب‌زمینی، گوجه‌فرنگی و ادویه استفاده می‌شود. اگر خوش‌شانس باشید لوبیاپلو شیرازی را هم در رستوران‌های این شهر پیدا می‌کنید. آنچه به عنوان لوبیا در این غذا استفاده می‌شود، لوبیا چشم‌بلبلی است. به غیر از لوبیا چشم‌بلبلی از مرغ، شوید و انواع طعم‌دهنده‌ها هم در تهیه این غذا می‌ریزند.

دستور پخت قیمه نثار قزوین خوشمزه و مجلسی

اما اصفهانی‌ها به غیر از کباب، غذاهای خوشمزه دیگری می‌خورند. در ادامه چند مورد از غذاهای معروف اصفهان را معرفی می‌کنیم. فهرست زیر شامل شیرینی‌ها، نان‌ها، مرباها، ترشی‌ها، سالادها و غذاهای شیرین ایرانی نمی‌باشد.

بهترین رستوران های سنتی شمال تهران

آب برنج را خالی کنید و آن را همراه با آب قلم در یک قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا چند جوش بزند. سپس عدس از قبل خیس شده، گشنیز خرد شده و مقداری نمک را در قابلمه بریزید و اجازه دهید تا آش روی حرارت ملایم گاز بپزد و جا بیفتد. تکه‌های گوشت را با ادویه‌ها و یک عدد پیاز خرد شده در یک کاسه بریزید و با دستانتان گوشت را به این مواد آغشته کنید. سپس روی ظرف را سلفون بکشید و اجازه دهید تا گوشت برای چند ساعت در یخچال مزه‌دار شود. یک عدد پیاز نگینی خرد شده را در روغن تفت دهید تا سبک و طلایی شود.

این آش خوشمزه را می‌توان در موقعیت‌های خاص و به‌عنوان غذایی مجلسی در سفره‌های مهمانی سرو کرد. کباب زردک با یک نوع چاشنی مخصوص درست می‌شود که می‌تواند یک شهد ساده یا ترکیب سرکه و شیره انگور باشد. این کباب با طعمی ترش و شیرین معمولا با نان یا برنج سرو می‌شود و تجربه‌ای متفاوت از یک شامی را به شما ارائه می‌دهد. کباب زردک به آسانی و در کمتر از یک ساعت در خانه آماده می‌شود و می‌توان آن را به‌عنوان غذای اصلی، پیش‌غذا، غذای پیک نیک یا یک میان وعده خوشمزه سرو کرد. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با طرز تهیه کباب زردک و نکات طلایی پخت آن آشنا کنیم. مهم‌ترین ماده غذایی در طرز تهیه پلو سنگ سیر، همان سیر است و در شهرهای غربی ایران، این غذای سنتی و محلی در لیست غذاها بسیار پرطرفدار است.