آشنایی با غذاهای سنتی اصفهان-غذای هرمزگان


در این مرحله پیازها را نگینی خردکنید و در تابه‌ای با مقداری روغن تفت دهید. سبزی‌ها که شامل گشنیز و جعفری است را به پیازداغ اضافه می‌کنید و کمی تفت دهید تا آب آن‌ها گرفته شود. دمپختك یكی از غذاهای محلی استان تهران است.یكی دیگر از غذاهای ساده و خوشمزه و اصیل ایرانی ست .

  • امکان دارد بار‌ها این غذا را با نام‌های کباب دیگی یا کباب بشقابی هم دیده باشید که نشان‌دهنده‌ی روش‌های مختلف تهیه و طبخ آن است.
  • مهم‌ترین نکته‌ای که باید درباره نون و نمک فخرالملوک به آن اشاره کنیم این است که رستوران در ساختمانی 140ساله قرار دارد که قدمت آن به دوران قاجار باز می‌گردد.
  • در یکی از این سنگ نوشته ها لیستی از اشیاء قدیمی باستانی که شامل مواد اولیه و تشکیل دهنده فسنجان شامل گردو, انار و مرغ است.
  • خورش عدس یا مرجو خورش را می‌توان با گوشت یا به‌صورت کاملا گیاهی طبخ کرد.
  • از آنجایی که این غذای محلی شیرازی حاوی به است، طعمی شیرین یا ترش شیرین دارد.

بادمجان نیز مانند تمام خورشت های ایرانی غلیظ است و همراه با برنج و قاشق صرف می‌شود. همه‌ی ما با این غذای خوش بر و روی زعفرانی و ته دیگی ایرانی آشنا هستیم؛ ته‌چین! ته‌چین یکی از غذا‌های ایرانی محبوب و رایج است که معمولاً در پخت آن از ماست، برنج، زعفران و تخم مرغ استفاده می‌شود.

خورشت دوغ پای یا دوغ پی، یکی از غذاهای مشهور سیستان و بلوچستان است که به دلیل ظاهرش، خیلی‌ها آن را با قیمه اشتباه می‌گیرند. این غذای سنتی ایران بسیار خوشمزه و البته نسبتاً ترش است و به محض میل کردن آن متوجه طعم متفاوت و جدیدش خواهید شد. به نظر می‌رسد رستوران‌ها هنوز آنقدر مهارت پیدا نکرده‌اند که این غذای خوشمزه را به منوی خود اضافه کنند.

طرز تهیه کوفته گردو غذای محلی جاسب

می‌توانید کشک را در انتها موقع میل کردن به غذا اضافه کنید. سرزمین ایران تنوع آب و هوایی و فرهنگی زیادی دارد، بنابراین شاهد گستردگی غذایی زیادی در آن هستیم. به هر منطقه‌ای از آن سفر کنید با کلی پیش‌ غذای سنتی ایرانی آشنا می‌شوید. پیش غذاهای سنتی ایرانی گاهی آن‌قدر کامل و مغذی هستند که به‌عنوان یک غذای کامل نیز مصرف می‌شوند.

لیمو عمانی‌ را با چنگال سوراخ کنید و آن را برای ۱۰ دقیقه در آب جوش بگذارید تا تلخی آن گرفته شود. دارچین، رنگ خورش را تیره می‌کند؛ پس اگر دوست دارید خورش قیمه شما روشن باشد، دارچین را حذف کنید. برای تهیه لخ لخ بوشهری، بهتر است برای هر نفر، حدود ۲۰۰ گرم از ماهی شیر یا قباد، هامور یا سنگسر سفید استفاده شود. توجه داشته باشید که نعنا نباید زیاد سرخ شود؛ زیرا طعم غذا را تلخ می‌کند. برخی افراد برای طعم‌دار کردن شیر پلو از دارچین، هل و گلاب هم استفاده می‌کنند که کاملا سلیقه‌ای است.

سپس روی آن را با مرغ، خرمای تفت داده شده، کشمش و زرشک سرخ شده، خلال پسته و خلال بادام و پیاز داغ تزئین کنید. برای تهیه گوشت قورمه، گوشت خورشتی را با دو لیوان آب در قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا آب به جوش آید. در ادامه یک عدد پیاز درسته، لپه از قبل خیس شده و روغن را در قابلمه بریزید و صبر کنید تا گوشت و لپه روی حرارت ملایم گاز به‌آرامی بپزند. در نهایت، پس از پخت گوشت و لپه، زعفران سابیده را با یک قاشق غذاخوری آب جوش مخلوط کنید و به‌همراه نمک در قابلمه بریزید.

۳۶- خورش انار و بادمجان

آش انار که در طبخ آن گوشت هم استفاده می‌شود، آش کدو که برای افراد دیابتی بهترین غذا است، آش آبغوره، آش شولی که یکی از محبوب‌ترین آش‌های این شهر است. البته برای خوردن کباب بختیاری لازم نیست تا چهارمحال و بختیاری بروید چرا که شهرهای زیادی طبق همان دستورالعمل، خوشمزه‌ترین کباب بختیاری را در اختیارتان قرار می‌دهند. اگر دچار یبوست هستید می‌توانید ماهی شکم‌پر خود را با مواد بخارپز شده‌ای مثل هویج و قارچ بپزید و به جای برنج، آن را با نان سبوس‌دار میل کنید. این کار کمک می‌کند میزان فیبر دریافتی شما افزایش پیدا کند و کارکرد دستگاه گوارشتان بهبود یابد. اگر بیماری قلبی دارید در پخت ماهی شکم‌پر به جای کره به سراغ روغن زیتون بروید و غذایتان را با کلم بروکلی بخارپز شده میل کنید. با این کار آنتی اکسیدان‌های موجود در این مواد به بهبود بیماری‌تان کمک زیادی خواهند کرد.

سیر و آب نارنج یا آبغوره هم فوت‌های کوزه گری برای خوشمزه شدن این غذای گیلانی هستند. و همچنین شما می توانید زمان اقامت در شمال در یکی از ویلا های شمال این غذای لذیذ را تجربه کنید. و همچنین شما می توانید زمان اقامت در آباداندر یکی از ویلا های آبادان این غذای لذیذ را تجربه کنید. این غذا را با برنج زعفرانی و کره و سماق و دوغ سر می‌کنند. پیاز خام و سبزی خوردن تازه به‌خصوص ریحان نیز همراه با آن مصرف می‌شود.

ماهی از سفره جنوبی‌ها به‌خصوص بومیان و غذاهای محلی کیش حذف نخواهد شد. مضروبه هم یکی دیگر از غذاهای سنتی کیش با طعمی خاص و بی‌نظیر است. برای تهیه مضروبه ماهی را با سبزیجات محلی و سیر طعم‌دار ترکیب کرده و می‌پزند. این غذای محبوب بومیان جزیره کیش از ماهی تازه و ادویه‌جات عربی تهیه می‌شود. ماده اصلی تهیه این غذا ماهی تازه خلیج فارس است که به‌صورت کبابی یا سرخ‌کرده تهیه می‌شود.

مهم ترین قسمت آش تزئین روی آن است و ایرانی ها در این مورد بسیار ماهر و خوش سلیقه هستند. برای تزئین آن از کشک، سیرداغ، نعنا داغ و پیاز داغ استفاده می ‎شود. کافیست تا به هر گوشه ای از ایران که می ‎خواهید بروید تا با انواع غذاهای سنتی و محلی آشنا شوید.