آداب و رسوم بختیاری ها-غذای هرمزگان


می‌خواهیم در این شهر گشت‌و‌گذار کنیم و با رستوران‌های شهرکرد آشنا شویم. از رستوران‌های سنتی که بوی کباب و نان داغ در آن‌ها می‌پیچید تا فست‌فودها و کافه‌هایی با فضا و غذاهای مدرن، همگی در این لیست قرار دارند. بعید است که در میان تمام این رستوران‌ها، جایی مطابق سلیقه خود پیدا نکنید. حالا که حرف سفر و تفریح است، این را نیز بدانید که برای خرید بلیط هواپیما شهرکرد می‌توانید به‌صورت آنلاین و از طریق سایت ره بال آسمان اقدام کنید. چهارمحال و بختیاری را می توان در سطح مرکز استان و دیگر شهرستان ها پیدا کرد. در طبخ این غذا زیاد تفاوتی در شهرستان های دیگر استان وجود ندارد.

در ادامه گوشت مزه‌دار شده را به پیاز سرخ شده بیفزایید و آن‌ها را خوب با هم تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند. دو لیوان آب جوش در قابلمه بریزید و درب آن را ببندید تا گوشت روی حررات ملایم گاز بپزد. گردو پلو از جمله غذاهای مقوی و سالم است که در بخش هایی از استان چهار محال و بختیاری بخصوص سامان پخت می شود .شهرستان سامان به علت دارا بودن تولیدات باغی بخصوص گردو و بادام در سطح ایران مشهور است . در هر استانی غذاهای سنتی و معروفی وجود دارد که علاوه بر ساکنان آن مسافران نیز به آن ها علاقمندند .در این مطلب به معرفی بهترین غذاهای چهارمحال بختیاری پرداخته ایم. بختیاری‌ها یا ایل لر بختیاری از مردمان ایرانی به‌شمار می‌آیند که در جنوب غربی ایران در استان‌های چهارمحال و بختیاری، استان کهگیلویه و بویراحمد خوزستان، لرستان، اصفهان و استان مرکزی زندگی می‌کنند. بختیاری‌ها به گویش بختیاری که یکی از گویش‌های زبان لری است صحبت می‌کنند.

کباب بختیاری تابه‌ای را با انواع سبزیجات بخارپز یا گریل شده سرو کنید. استان چهارمحال و بختیاری با اقلیمی خارق‌العاده و طبیعتی سرسبز، انواع میوه و سبزی، غلات و دام را در اختیار مردمان خود قرار می‌دهد تا آن‌ها بتوانند غذا‌هایی رنگارنگ و خوشمزه را با این مواد غذایی تازه تهیه کنند. سپس برنج را اضافه می کنیم وجوشیدن آن تا وقتی که آب برنج کاملا گرفته شود ادامه پیدا می کند .

  • اگر تا به حال فرصت این را نداشتید که در رستوران پدر خوب غذا بخورید، حالا در سفرتان به شهرکرد این فرصت فراهم شده است.
  • غذاهای ایرانی همانطور که ممکن است طبخشان ساعت ها طول بکشد، مثل انواع آش و آبگوشت و خورش های متفاوت، در میان خود غذاهای ساده ای را هم جا داده اند که انواع املت و کوکو جزء آن ها هستند.
  • فرشهای آویخته از در و دیوار بیشتر از هر چیز دیگر به انسان یادآوری می کند که عید نزدیک است، تهیه سبزه سفره هفت سین نیز از حدود ده روز قبل از عید آغاز می شود.
  • بیایید در این مقاله از هومسا به لرستان زیبا سفر کنیم و با معروف‌ترین غذاهای لری آشنا شویم.
  • ایران سرزمینی پهناور با فرهنگ های غذایی متفاوتی است که با توجه به شرایط آب و هوایی و جغرافیایی هر منطقه سفره رنگارنگی را دارد، که در آن انواع غذاهای گیاهی و جانوری موجود است.

سپس کاسه محتوی گوشت ها را از یخچال بیرون می آوریم و اول یک تکه از فیله های مرغ را سیخ می کنیم و بعد یک تکه از فیله های گوشت قرمز را قرار می دهیم تا یکی در میان سیخ شوند.همه گوشت ها را به همین شکل سیخ می کنیم. این آش را به شادی میمنت روییدن دندان بچه‌ها می‌پزند و شاید بتوان گفت این آش نوعی غذایی آئینی است که در پخت آن از نخود، لوبیا، عدس، باقلا، گندم استفاده می‌کنند. توله نوعی گیاه با برگهای نسبتا پهن است که در پاییز و زمستان در بیشتر مناطق خوزستان می روید.

آشنایی با غذاهای محلی کردستان و سنندج

اگر می‌خواهید به جایی بروید که سلیقه‌های سنتی و سلیقه‌های مدرن با یکدیگر به صلح برسند، پیشنهاد ما به شما رستوران کی تو است. در این رستوران هم غذاهای سنتی و انواع خورش‌های ایرانی سرو می‌شوند و هم غذاهایی مانند ساندویچ‌های مختلف و پاستا. رستوران کی تو، یکی از متنوع‌ترین منوها را بین رستوران‌های شهرکرد دارد.

تاس کباب؛ غذایی جوان پسند

آجیل پلو که جز غذاهای مجلسی آذری ها میباشد و در آن از برنج، مرغ، برگ زردآلو خشک شده، قیسی، زرشک و پیاز استفاده میشود. دمپختک پلو که از انواع غذای ایرانی دم دستی میباشد و میتوان در مدت زمان کوتاهی آن را حاضر کرد. عدس پلو که جز غذاهای مجلسی ایرانی بوده و در نذورات و مجالس رسمی نیز سرو میشود. دمی گوجه یا استانبولی پلو که در انواع غذای ایرانی که در مدت زمان کوتاه حاضر میشود قرار میگیرد. زرشک پلو با مرغ که یک غذای مجلسی ایرانی بوده و در بیشتر مهمانی ها این غذا سرو میشود.

تخم مرغ، سبزی قلیه یا همان گشنیز و شنبلیله، روغن، گرد لیمو، رب گوجه فرنگی، نمک و زردچوبه، پیاز و سیر را با هم مخلوط می کنیم و سپس تمبر هندی و آرد را که در کمی آب حل کرده ایم به آن اضافه می کنیم. پاکوره نوعی کوکو است که به دلیل داشتن آرد نخود، منجر به افزایش پتاسیم و کاهش فشار خون می شود. این غذا اصالتا یک غذای هندی است ولی زمان بسیار طولانی است که جز غذاهای سنتی خوزستان محسوب می شود. علاوه بر آرد نخود، تخم مرغ، زعفران، فلفل قرمز و تره برای تهیه این غذا ضروری اند.